Jens Westin borta med fotledsfraktur
Publicerad: 2019-10-05
skadeläget
Rekordsegern kom med lite smolk i glädjebägaren när Jens Westin tvingades lämna isen med dryga minuten kvar. Efter undersökning och röntgen är nu en fotledsfraktur konstaterad.

En första bulletin skickades ut strax efter slutsignal där det sades att Westin skulle röntgas under kvällen vilket nu har skett.
– Jens har ådragit sig en fotledsfraktur. Den är dock av en sådan art att den inte behöver opereras, men han blir borta från spel i 6-8 veckor, säger Mattias Hell i Färjestads medicinska team.

Skadan uppkom när Westin slängde sig och täckte ett skott i matchens slutskede.
– Jag har ju min spelstil och i min uppgift är att förhindra att skott kommer fram, samt att jag ville att Arvid skulle få hålla nollan. Skottet träffade illa så jag åkte och bytte. När jag åkte ut i mot nästa byte kände jag att något inte stod rätt till och när jag skulle göra en liten vändning så vek sig foten under mig och det gjorde jävligt ont helt enkelt, säger Westin själv.

Han har varit förskonad från värre skador under karriären, men nu blir det några veckors ofrivillig frånvaro från spelet.
– Jag har aldrig varit rejält skadad så det här är lite nytt för mig. Men det är väl klart, någongång kommer det ju en sådan här grej och om man ska se något positivt i det så är det väl att det är tidigt på säsongen. Det är många matcher kvar att spela när jag kommer tillbaka, säger han.

Att publiken sjöng hans namn när han hjälptes av isen var inget han hörde vid tillfället.
– Nej, det gjorde lite ont där så jag hade fullt upp med att ta mig av isen. Men jag vill passa på att tacka för det de sjöng. Det värmer, säger Jens Westin.
{!A}
{!B}