Det går framåt för Jens Westin
Publicerad: 2019-10-23
rehab
Efter att ha täckt ett skott under slutskedet av hemmamatchen mot Oskarshamn 5 oktober så har Jens Westin tvingats se hockey från sargkanten och läktaren.

– Det här har varit något nytt för mig, säger han.

Under sin karriär har Jens Westin varit förskonad för skador som hållit honom borta från spel under en längre tid. Nu blev det dock olyckligt.
– Jens har ådragit sig en fotledsfraktur. Den är dock av en sådan art att den inte behöver opereras, men han blir borta från spel i 6-8 veckor, sade Mattias Hell i Färjestads medicinska team vid tillfället.

Idag såg Westin ispasset från läktaren. Kryckorna har han inte slängt helt ännu, men däremot är han befriad från ”pjäxan” han haft på sig sedan skadedagen.
– Bara det är ju skönt. ”Pjäxan” istället för gips var ju också en fördel då den går att ta av sig om inte annat bara för att lufta lite, säger han.

Nu är också ”pjäxan” historia och han har så smått börja belasta sin fot.
– Det märks ju att den inte är som den ska ännu. Men jag har kunnat träna bra under tiden, och utan den där på foten kan man ju utöka med lite andra övningar. Det blir rätt så enformigt efter ett tag, tycker han.

Det som hållit honom sällskap i början av sin rehabträning är assaultbiken. Till en början endast med armarna, men på slutet även med benen. Nu kommer det lite nyheter som sagt.
– Jag ska till badhuset i morgon och köra lite övningar. Har ingen jättekoll på vad det är ännu men det blir skönt att få ytterligare variation i träningen. Konditionen håller man bra vid liv men det är ju tajmingen på isen sen som blir den stora utmaningen, säger han.
{!C}

Mattias Hell är nöjd med hur Westins skada läker.
– Det går enligt plan och i nuläget är det omöjligt att säga om det tar kortare eller längre tid än de 6-8 veckorna man normalt säger vid en skada som den här. Men han sköter sig bra, säger Hell.

Att se på hockey från läktaren är inget han gör om han får välja mellan det och att spela.
– Det är mycket värre att titta på. Jag blir mer nervös när jag sitter på läktaren än när jag deltar. Då är man så inne i det och man tänker nästa byte, nästa byte hela tiden. Nu kan man inte påverka ett dugg. Det blir lite andra rutiner när man är på sidan såhär, säger han.

Morgondagens match mot LHC i Linköping ser han på tv.
– Det blir ju så. Samma på hemmamatcherna, då är jag på plats i arenan men inte så mycket med grabbarna. De har sitt att sköta på matchdag och jag lämnar dom att göra det. Men grabbarna har gjort det kanon hittills och jag tror att det kan bli en bra match från vår sida även i morgon, avslutar Jens Westin innan han klättrar över ett staket och fattar kryckorna för att hoppa iväg.
{!A}
{!B}