FBK vann svängig match efter straffar
Publicerad: 2021-09-11
Matchreferat
Växjö Lakers - Färjestad BK 3-4 (2-0, 0-1, 1-2, 0-0, 0-1). SHL-premiären blev en svängig historia. Växjö gick upp till 2-0 i första perioden. Färjestad jobbade sig in och vände 2-0 till 2-3 sent i tredje men hemmalaget lyckades kvittera. Victor Ejdsell bärgade bonuspoängen för FBK genom att vara ende straffskytt som gjorde mål.

Första perioden

Växjö fick en fin start med 1-0 (2:25) efter en snabb spelvändning. Emil Forslund åkte ifrån FBK-backen Albert Johansson och fick öppet mål efter en perfekt passning från Victor Stjernberg. Henrik Haukeland chanslös i FBK-kassen.
Carl Jakobsson var nära en kvittering direkt men pucken hoppade över klubban när han hade öppen kasse. Sen kom utvisningarna, FBK drog på sig tre tvåor medan Växjö drog på sig två. Under den sista FBK-utvisningen sköt Rickard Gynge in 2-0 mellan benen på en delvis skymd Haukeland.

Andra perioden

Färjestad kom ut betydligt starkare med aggressivt och mer fysiskt spel. Man fick längre anfall och det var efter ett sådant som reduceringen kom. Linus Johansson sköt, Per Åslund var på returen och Victor Ejdsell kunde skicka in pucken efter 7:28.
Växjö drog på sig flera utvisningar men FBK lyckades inte riktigt i sitt PP-spel. Målvakten Haukeland stod samtidigt för ett par riktigt fina räddningar och såg till att det fortsatt bara var ettmålsunderläge.

Tredje perioden

FBK fortsatte att vara aggressiva högt upp i banan och efter ett grymt jobb av Pontus Widerström/Carl Jakobsson/Martin Johansson kunde den sistnämnde snärta in kvittteringen redan efter 1:15.
Karlstadslaget hade sen en bra period med flera långa anfall där man hade fina lägen att ta ledningen men Janis Kalnins i Växjömålet höll tätt.
Växjö tog över spelmässigt efter halva perioden med tungt tryck och många chanser men Haukeland räddade. Istället stack FBK upp och Gustav Rydahl piskade upp 3-2 i högerkrysset med drygt tre minuter kvar. Det luktade tre poäng men Växjö plockade målvakten och lyckades kvittera i spel sex mot fem på slutet. Hugo Gustafsson slog in en retur när FBK-målvakten var överspelad.

Förlängning

Lagen hade varsitt vasst läge men målvakterna höll tätt.

Straffar

Victor Ejdsell satte första straffen för FBK och det var den enda straffen som resulterade. Haukeland var heltät och tog alla tre Växjöstraffarna. Bonuspoängen till FBK!