På bussen med bra känsla
Publicerad: 2022-11-30
inför match
Busen rullar mot Ängelholm redan idag. I morgon 19:00 står Rögle BK på andra sidan i sin hemmaborg, men Tomas Mitell och gänget åker dit med goda minnen.
– Vi har vunnit där förut, och med ett par bra insatser i benen så åker vi ner med en bra känsla, säger han.

Kvällsmatch i Leksand igår och sen hemkomst till Löfbergs Arena i natt. Samling på förmiddagen, lätt träning och avresa - så har de senate 12 timmarna sett ut för laget. Nu blir det några slappa timmar i bussen innan man anländer till Ängelholm och övernattning.
– Vi tränare gjorde klart Leksandsmatchen i bussen i natt och presenterade materialet för spelarna på samlingen i morse. Nu har vi stängt den matchen och vänt fokus mot Rögle, säger Mitell som dock inte kommer att kasta sig över datorn det första han gär när bussen rullar.
– Nu blir det en god lunch i The Locker Room följt av nån timmes tupplur i bussen. Sen är det fram med datorn och fortsätta jobba med morgondagens match, säger han.

Morgondagens motståndare Rögle BK har haft en motig höst, sett till förväntningarna. På senare tid har dock laget börjat tugga igång och ligger på en femteplats i formtabellen sett till de senaste fem matcherna. Där är Färjestad sjua. Rögle stod för en riktigt stark insats igår då de vände ett underläge 0-2 till seger 3-2 i bortaderbyt mot Malmö. De sista två målen inom loppet av 50 sekunder.

– Vi kommer att få se upp, helt klart. Även om de har och har haft lite skador så har de börjat tugga igång. Det känns även som vi har gjort det. Efter att ha startat ligan på ett bra sätt så fick vi den där perioden med mycket skador, vilket tar ner styrkan i kollektivet. Nu när vi börjat få tillbaka folk så har det också märkts då vi mer och mer närmar oss ett spel som vi vill ha, menar Mitell.
{!B}

Arvikapôjken Albert Wikman (född 2005) fick känna på sina första SHL-minuter igår. Han var också när att bli målskytt i sin debut.
– Jag tycker att han gjorde det bra. Vi ska veta att det är en stor skillnad att spela juniorhockey och sedan hoppa in i SHL som är en erkänt tuff liga. Men alla minuter är bra utbildning, plus att han har sett bra ut på träningarna han varit med på. Kul att följa framöver, säger Mitell.

Så räkna med en tuff batalj i Catena Arena i morgon. En match mellan två lag som båda har två raka segrar i bagaget. Matchen startar klockan 19:00 och sänds på Cmore Mix.

Klart idag också att Jonathan Andersen lånas ut till BIK Karlskoga för spel i kvällen match mot Björklöven.

TABELLEN

{!A}