Jesper Olofsson: – Surt att förlora!
Publicerad: 2019-01-05
Eftersnack
Färjestads Jesper Olofssons första match mot förra klubben i Skellefteå slutade i moll. Trots ett eget mål och 2-1 för FBK så föll man efter att Skellefteå vänt i tredje med två mål i powerplay.
– Surt, vi tappade fokus i tredje perioden, säger Jesper om utvisningarna.

Forwarden Jesper Olofsson lämnade Skellefteå efter förra säsongen för att försöka ta en större roll i Färjestad. Han har onekligen lyckats för ´hans 19 poäng (9 mål + 10 assists) är bäst av alla forwards i laget så här långt.
I höstas förlorade FBK båda hemmamatcherna mot Skellefteå efter förlängning.
– Vi var det bättre laget i båda de matcherna och borde ha vunnit men så är det ibland, säger Jesper.
Ikväll var det dags för första mötet uppe i Skellefteå mot förra klubben men det slutade med säsongens tredje raka förlust mot Skellefteå. Med åtta ordinarie spelare borta så kan man inte spela "som vanligt", man måste anpassa taktiken en aning.
Vad sa ni inför matchen?
– Att det skulle krävas nåt extra från oss om vi skulle kunna vinna, säger Jesper.
FBK inledde bra och hade 1-0 efter första perioden och 2-1 efter den andra. Jesper Olofsson stod påpassligt för 2-1-målet.
– Vi pratade om att få in pucken på mål och vara heta på returerna.
Johan Ryno skött ett skott som Skellefteåmålvakten räddade.
– Pucken studsade upp lite så jag fick vänta för att den skulle landa, sen var det bara att lyfta in den, säger 26-åringen.
Ni spelade väldigt tätt och disciplinerat så långt?
– Ja, i de första två perioderna var det så. Vi visste hur vi skulle spela även i tredje men vi tappade fokus och drog på oss utvisningar, suckar han.
På tre raka FBK-utvisningar gjorde Skellefteå två mål och vände matchen från 1-2 till 3-2-ledning. Sen blev det tufft för FBK på slutet när man jagade.
– Ja, många spelade väldigt mycket i matchen och vi hade väl inte riktigt energin att trycka på på slutet, säger Jesper.
– Surt, jag hade gärna vunnit här uppe.
Hur var det att vara tillbaka i Skellefteå, fick du några gliringar?
– Haha, ja, det var väl lite grann men det hör väl till, det var ingen fara, ler Jesper.
Skönt att nästa match inte är förrän nästa torsdag, borta mot HV71?
– Ja, det är viktigt att vi får tillbaka så många som möjligt till dess, avslutar han.