FBK föll tungt efter intensiv och tät match
Publicerad: 2021-10-30
Matchreferat
Färjestad BK - Frölunda HC 1-4 (0-2, 1-0, 0-2). Färjestad vann skotten i första perioden med 15-4 men det var 0-2 på tavlan, Frölunda var grymt effektiva. Per Åslund reducerade i andra perioden men i den tredje drog FBK på sig ett matchstraff och gästerna satte 1-3. På slutet kom även 1-4 i tom kasse.

Första perioden

En härlig stämning i en fullsatt Löfbergs Arena satte avtryck även på isen med intensivt och fysiskt spel. Per Åslund fick första vassa lägen men bortamålvakten Matt Tomkins räddade närskottet. FBK drog på sig första utvisningen men Joakim Nygård var nära att åka sig fri i numerärt underläge, Tomkins räddade igen. Stefan Elliot hade enda Frölundachansen men pucken smet tätt utanför.
Efter sju minuter spräcktes nollan och det var Frölundas Jan Mursak som kom fri och tryckte in pucken lågt på Dominik Furchs klubbsida.
Drygt två minuter senare kom även 0-2 då Max Friberg sköt, Furch halvräddat och Friberg kunde slå in sin egen retur. En kalldusch för FBK som varit minst lika bra så långt.
Oscar Lawner fick ett friläge i tolfte minuten som precis fick handsken på och pucken smet tätt utanför. FBK hade här en bra period med flera långre anfall och avslut men pucken ska in i mål också.
0-2 i paus efter 15-4 i skott, Frölunda visade upp en grym effektivitet.

Andra perioden

Hemmalaget inledde starkt och jagade recucering men Frölunda försvarade sig bra. Det var ganska jämnt spel- och chansmässigt men två bra målvakter höll tätt. Båda lagen hade sina längre anfall där försvaren blev ganska tröttkörda.
FBK drog på sig en utvisning och seriens vassaste powerplay fick chansen. Men FBK ville annat då Gustav Rydahl stal pucken innanför anfallsblå, Per Åslund tog över och bröt in mot mål. Han förste pucken mot mål, Tomkins släppte den mellan skydden och Åslund kunde enkelt skicka in 1-2-pucken bakom Frölundamålvakten.
Det fortsatte att vara tätt och intensivt och det hettade till i närkamperna, domarna dömde ut flera dubbelutvisningar. FBK fick sitt första numerära överlige i periodslutet men det var gästerna som hade bästa chansen genom Niklas Lasu men Furch räddade med benskyddet.

Tredje perioden

Hemmalaget fick ett tidigt powerplay men fick inte till det. Man hade förvisso en puck i nätet men det dämdes bort då domaren hade blåst före. I femte minuten tacklade Pontus Widerström Frölundas Simon Edvinsson som blev liggande. Domarna gav Widerström matchstraff och gästerna powerplay. FBK drog på sig ytterligare en utvisning och den blev ödesdiger. FBK klarade nästan av spelet i tre mot fem men till slut kunde Ryan Lasch skicka in ett vinkelskott till 1-3.
Gästerna hade fortsatt fem mot fyraspel och Joel Lundqvist sköt i högerstolpen. FBK redde dock ut läget.
FBK fick nästa powerplay men hade svårt att få till de vassa lägena.
Frölunda höll hemmaspelarna på utsidan och FBK hade svårt att skapa chanser. Med 4:24 kvar fick FBK ett nytt numerärt överläge och med 3:01 kvar plockade man målvakten för spel sex mot fyra. Frölunda redde ut det hela och Elmer Söderblom stängde matchen med sitt 1-4 i tom kasse.