Stark kärna satsar vidare
Publicerad: 2021-04-29
Dam
Ett förlorat år. Så kan man se på förra säsongen.

– Tror vi hann spela sju matcher innan det tog slut. Det är inte så man vill att det ska vara och det känns därför jätteinspirerande att ta omtag på vår satsning, säger lagkapten Julia Pettersson.

En stark stomme är något som alla lag eftersträvar, så också Färjestad BK. Målet att lämna DamEttan för SDHL står kvar nye tränaren Silje Holös (i mitten på bilden) får med sig ett flertal starka namn från tidigare säsonger. Julia Pettersson, Elin Benn, Jennifer Axelsson och Mimmi Gill är alla överens om att den här säsongen kommer att bli annorlunda – på flera sätt.
– Sedan Silje om in som tränare har vi steppat upp på flera plan. Hon är en kravställare som har fått oss att kanske öppna våra egna ögon en del och fått oss att fundera på hur vi ska ta oss dit vi vill. Att bara lunka på i samma takt som tidigare har ju inte funkat och kommer inte att göra det. Vi har ett helt annat tänk idag än för ett år sedan, säger Jennifer Axelsson.

Utveckla!

– Tidigare har vi haft målet långt framme i mars då det ska kvalas. Nu har vi ett mer närliggande tänk på att bli bättre varje dag, varje träning. Det är en jätteskillnad att spela mot lag från SDHL och det har vi blivit varse i varje kval hittills. För att närma oss och till slut ta det där steget måste vi upp på alla plan. Med Siljes intåg har vi en god möjlighet att nå dit, säger Axelsson.

Om det fanns vissa tveksamheter innan den nya säsongen så är känslan en helt annan idag.
– Inspirationen och motivationen som förändringen har medfört skulle jag säga var länge sedan man kände sist , säger Julia Pettersson.

Så vad är det då Silje Holös kommer in med?
– Jag kommer att ställa krav. Ibland kommer vi säkert att vara tjuriga på varandra, men det måste man bli ibland för att nå framåt. Man kan inte vara överens hela tiden, och jag känner att vi har mycket jobb att göra på många plan. Det kommer att krävas mer från var och en som är med på vår resa, men det ska bli intressant att se hur långt vi kan ta oss. Det viktiga för oss nu är att bygga upp styrka och kondition för att vara redo i höst när isen läggs och där och då fortsätta trycka på i träningen. Orken och tempot är högre i SDHL, och ska vi ta oss dit måste vi matcha lagen på allvar, säger Holös.

Något som Silje Holös också har efterlyst är bättre struktur i de områden som inte rör själva träningen. Här får hon nu hjälp av två före detta spelare i Emma Thomann och Linn Fernström.
– Då jag har bestämt mig för att sluta spela så känns det jätteroligt att fortfarande få vara en del av det här laget och hjälpa till med saker som jag vet att vi har saknat lite under åren jag spelat. Allt från att boka bussar, mat och allt annat som måste fixas omkring, säger Linn Fernström som tillsammans med Thomann kommer att dela på de sysslorna.
– Det kommer att vara en värdefull hjälp för mig och mina kollegor som ska sköta träningar och matcher rent sportsligt. Att ha någon eller några som hjälper till att styra upp saker runt omkring är jättebra. Det är ett steg i att utveckla oss och ta oss framåt, avslutar Silje Holös.
{!A}