Ny förlust för FBK och Svensson skadad
Publicerad: 2018-10-04
Matchreferat
Luleå - Färjestad 3-0 (1-0, 1-0, 1-0). Ett effektivt Luleå kunde vinna mot FBK som åter var ineffektivt och dessutom inte hade marginalerna med sig. Målvakten Markus Svensson utgick i första perioden med en befarad handskada.

Första perioden

Efter en vecka utan match såg FBK lite rinkrostiga ut och Markus Svensson fick göra en svettig tripperäddning i andra minuten. FBK drog på sig några tidiga utvisningar och Luleå fick spela fem mot tre i en knapp minut. Uppoffrande spel från Sebastian Erixon, Linus Johansson och Mikeal Wikstrand räddade dock situationen ihop med målvakts-Svensson.
Hemmalaget fortsatte dominansen efter sitt powerplay och Jack Connolly kunde lyfta upp en retur över den liggande FBK-målvakten och 1-0 för Luleå efter 6:31.
Nya utvisningar kom, en för FBK och sen två raka för Luleå, men inga mål. FBK-målvakten Svensson lämnade här isen efter en tidigare smäll på ena handen och in kom Adam Werner.
I slutet av perioden lämnade även Johan Ryno isen men det var 1-0 efter första perioden där Werner stod för ett par fina ingripanden i debuten.

Andra perioden

FBK kom ut med betydligt bättre intensitet i spelet och man hade flera långa anfall men inget mål framåt. När man väntade på en kvittering kom istället hemmalaget med ett anfall och på en retur fick Jonas Berglund pucken rakt på bladet. Han skickade in pucken högt via Werners axel och det var 2-0 efter 9:04!
Andra halvan av perioden bjöd på en böljande hockey där båda lagen förlade spelet i anfallszonerna utan att skapa alltför heta lägen. FBK fick in en puck i målnätet på slutet men det var några tiondelar efter att paussignalen gått.

Tredje perioden

FBK fick in 2-1-pucken efter 35 sekunder, trodde man, men efter väldigt lång videogranskning dömdes det bort för en hög klubba på Joakim Nygård. Istället kom 3-0 halvminuten senare då Austin Farley tryckte in pucken mellan benen på Adam Werner. FBK fick absolut ingenting med sig och man var upprörda då Johan Ryno fälldes i momentet före.
Uppförsbacken var nu väldigt brant för FBK som tappade gnistan lite grann här. Ett något frusterarat FBK försökte offensivt för att spräcka nollan men ett stabilt Luleå spelade på resultatet på ett säkert sätt och säkrade segern.