Tredje raka segern för Färjestad
Publicerad: 2021-09-23
Matchreferat
Linköping HC - Färjestad BK 0-4 (0-2, 0-1,0-1). Färjestad stod för en riktigt fin laginsats borta mot Linköping där hela laget spelade stabilt. Linköping vann skotten med 27-24 men Henrik Haukeland höll säsongens första nolla efter en helgjuten insats. Jesse Virtanen, Marcus Nilsson, Per Åslund och Carl Jakobsson var FBK´s målskyttar.

Första perioden

Linköping, med två raka förluster i serieupptakten, satte högsta fart och hade ett lite spelövertag första minuterna. De fick med sig första utvisningen men FBK dödade det numerära underläget effektivt. Spelet jämnade ut sig och böljade åt båda hållen, dock utan några vassare chanser.
Målnollan spräcktes då Albert Johansson sköt och Jesse Virtanen elegant styrde upp pucken i nättaket från nära håll, 0-1 efter 10:41!
FBK spelade stabilt i både defensiv och offensiv zon och i femtonde minuten kom även 0-2. Daniel Viksten spelade snyggt fram till Marcus Nilsson som fick ett friläge. "Lilliz" tråcklade in pucken längs isen mellan benskyddet och högerstolpen.
FBK dominerade rejält i periodslutet och"Lilliz" var ytterst nära att öka på ledningen ett par minuter senare men pucken tog i ribban.

Andra perioden

Linköping tog tag i taktpinnen och spelade betydligt tuffare i närkamperna. Men man hade svårt att ta sig in mot mål då FBK-försvaret höll dem mest på utsidan. Daniel Viksten fick ett friläge i åttonde minuten men pucken tog i vänsterstolpen.
Efter halva perioden drev Linus Johansson upp pucken på vänsterkanten, tittade in i mitten och passade snett inåt/bakåt. Där kom Per Åslund i mitten och tryckte in 0-3 med ett direktskott. Ett riktigt fint hockeymål!
Hemmalaget hade mer av spelet och mer puckinnehav men var riktigt trubbiga framåt och Haukeland räddade alla puckar som kom emot FBK-kassen.

Tredje perioden

FBK fick chansen i numerärt överläge efter dryga minuten och hade flera jättechanser men Högberg i hemmamålet gjorde ett par dunderräddningar.
Linköping fick nästa powerplay men det var FBK´s Gustav Rydahl fick bästa läget då han helt fri träffade ribban. Tredje ramträffen för FBK ikväll!
LHC satsade alltmer framåt och FBK fick finfina kontringslägen men Högberg var tät i på Daniel Vikstens, Michael Lindqvist och Linus Johanssons skottförsök.
Tiden tickade iväg för LHC, man tog timeout och plockade målvakten med 1:45 kvar för spel sex mot fem. Man hade några vassa lägen men Haukeland höll tätt, istället kunde Carl Jakobsson avgöra med 0-4 i tom kasse.