FBK bröt förlustsviten på bortaplan
Publicerad: 2020-02-18
Matchreferat
Örebro HK - Färjestad BK 3-4 (1-0, 0-1, 2-2, 0-1). Örebro tog ledningen med 1-0, 2-1 och 3-2 men FBK kvitterade varje gång. I förlängningen avgjorde Gustav Rydahl efter en fenomenal passning från poängkungen "Lilliz" Nilsson. Efter sju raka förluster blev det äntligen seger på bortaplan.

Första perioden

Precis som vanligt mellan Örebro och Färjestad var det intensivt och tempofyllt från start. I tredje minuten åkte sig Marcus Nilsson fri men Dominik Furch knep ihop mellan benskydd och plockhandsken och räddade.
Efter fem minuter tog hemmalaget initiativet och fick utdelning. Joonas Rask fick pucken i vänster tekningscirkel och sköt ett skott som satt under ribban bakom en delvis skymd Markus Svensson i FBK-målet. 1-0 efter 7:33.
I tolfte munten var vi beredda att notera nästa hemmamål när Daniel Muzito Bagenda bara skulle lägga in en retur bakom liggande FBK-målvakten. Men Svensson gjorde en grym räddning med benskyddet och räddade ett givet mål.
Efter kvarten spelad hade Färjestad några starka minuter och fick ett numerärt överläge som betalning. Man hade ett tungt tryck med flera vassa avslut för Daniel Viksten men Furch tog allt.
I slutet på perioden serverades Robin Kovacs fritt läge men Svensson gjorde en ny benparad.

Andra perioden

Örebro inledde med en man mer men fick inte utdelning. Man dominerade även minuterna efter sitt powerplay och Gustav Backström hade ett puck i utsidan av vänsterstolpen.
Färjestad åt sig in i matchen och blev starkare ju längre perioden spelades. Man hade en handfull lägen men Furch höll tätt i hemmamålet.
När FBK fick ett powerplay i femtonde minuten kunde inte ens Furch stå emot. Jonathon Blum sköt från backposition och pucken styrdes lite på Örebroback och in i mål. 1-1 efter 15:00 och det var Blums fjärde mål på de fyra senaste matcherna!
Ny energi för gästerna och lite frustration hos hemmalaget, det blev riktigt grinigt på isen med ett flera dubbelutvisningar. Det var 1-1 i paus efter 5-12 i skott i FBK-favör.

Tredje perioden

Örebro fick ett numerärt överläge i andra minuten men FBK klarade av det bra, Svensson tog puckarna som kom.
I femte minuten hade kedjan med Ejdsell/Åslund/Johansson jättetryck och hade tre fina lägen för ett ledningsmål men fick inte in pucken.
Istället tog Örebro ledningen efter slarv av Gustav Rydahl i egen zon. Daniel Muzito Bagenda blev ren framför mål och skickade in ett isskott till 2-1 efter 6:05.

FBK jagade åter kvittering och efter en offensiv åkning av Sebastian Erixon kom 2-2-målet. FBK-backen bröt sig in mot mål men istället för att skjuta passade han till Michael Latta som trycker in pucken från nära håll.
Målen fortsatte att komma, Örebro tog ledningen för tredje gången då Robin Kovacs passade pucken och den tog på FBK-backen Vojtec Moziks skridsko in i nätet. 3-2 efter 11:39.
Knappa minuten senare var det 3-3, efter vunnen tekning fick Sebastian Erixon på en riktig pärla och pucken satt klockrent i vänsterkrysset!
Det var väldigt jämnt och målchanser åt båda håll, Örebro hade bäst lägen i slutminuten men Svensson höll tätt.

Förlängning

FBK dominerade förlängningen från start, Victor Ejdsell hade ett friläge direkt men Örebromålvakten räddade. Hemmalaget drog på sig en utvisning och FBK hade jättelägen att avgöra med en man mer. Segermålet kom när Örebro precis blivit fulltaliga och det var Marcus Nilsson som passade rakt igenom Örebroboxen till högersidan där Gustav Rydahl klippte in avgörande målet. En skön revansch för Rydahl som slarvade vid hemmalagets 2-1-mål tidigare.