"Sebbe" Erixon tillbaka på allvar
Publicerad: 2019-03-24
Eftersnack KV2
FBK-backen Sebastian Erixon var en av matchhjältarna när FBK kvitterade i kvartsfinalserien efter 3-1-segern i Jönköping.
– Vi åkte ner för att kvittera i matchserien och det gjorde vi, säger "Sebbe".

Färjestad var riktigt illa ute i första perioden där HV71 sköljde över dem gång på gång och satte 1-0.
– Vi var förberedda på att de skulle komma ut hårt från start och målet gav dem ännu mer energi, säger FBK-backen Sebastian Erixon.
– Tur att vi hade "Mackan" (Markus Svensson) i mål, han gjorde några riktigt svettiga räddningar där.
Andra perioden blev tuff, grinig och utvisningarna duggade tätt där FBK drabbades värst.
– Ja,men jag tycker att vi åt oss in i matchen mer och mer och kvitterade, säger "Sebbe".
FBK kom mer och mer ju längre matchen led och tredje blev deras klart bästa.
– Det var psykologiskt viktigt att vi gjorde 2-1 och 3-1 ganska tätt, jobbigt för dem, tycker 29-åringen som själv gjorde det viktiga 3-1-målet.
– Linus (Johansson) åkte upp med pucken på högerkanten och jag kom in direkt från byte. Linus höll sin back på insidan så jag kunde gå på utsidan och ta mig in mot mål. Han (HV-målvakten) tog första skottet men det var bara att trycka in returen, säger "Sebbe".
– 3-1 gav oss ännu mer energi och lite lugn och ro i spelet.
Ja, så mycket energi att FBK helt enkelt inte tillät några hetare målchanser, Simon Öneruds ramträff undantaget, för HV under de återstående elva minuterna av matchen som man spelade av på ett mycket effektivt sätt.
Viktigt att kvittera till 1-1 i matcher?
– Ja, självklart, men vi åkte ner för att kvittera i matchserien och det gjorde vi.
Vad säger du om målvakten Markus Svenssons insats?
– Fantastiskt, helt fantastiskt, otroligt bra målvaktsspel!

Efter en skadefylld vinter verkar "Sebbe" Erixon vara tillbaka i gammalt gott slag med aggressivt spel och blixtrande skridskoåkning. Det känns som att du är tillbaka på allvar efter skadorna?
– Jag var ju borta 2-3 månader och körde bra fysträning med Anders (Holmberg). Känner mig väldigt pigg nu och hoppas kunna höja mig ytterligare för varje match.
Match tre spelas i Löfbergs Arena på tisdag.
– Vi kan förhoppningsvis ta kommandot där men det kommer säkert att se likadant ut som i de första två matcherna, avslutar "Sebbe".