Färjestads rivstart sänkte serieledande Rögle
Publicerad: 2021-02-23
Matchreferat
Rögle BK - Färjestad BK 0-4 (0-3, 0-0, 0-1). Färjestad chockstartade och gick upp till en 3-0-ledning redan efter fyra minuters spel. Efter säsongens kanske starkaste laginsats höll man nollan borta mot serieettan och Daniel Viksten avgjorde med 4-0 i tom bur. Henrik Haukeland höll säsongens tredje nolla efter imponerande spel.

Första perioden

Färjestads Pontus Widerström chockade hemmalaget och satte 0-1 redan efter 13 sekunder. Martin Johansson spelade fram och Widerström smackade upp pucken i högerkrysset. Notabelt att det var #67:s första mål i FBK-tröjan, i 67:e matchen!
0-2 kom efter 3:48 då Jacob Peterson släppte pucken bak till Victor Ejdsell, FBK-kaptenen klippte till direkt och pucken satt i samma högerkryss som 0-1-pucken.
Bara 13(!) sekunder senare kom 0-3, Olle Lycksell petade fram pucken till en helt ren Jakob Forsbacka Karlsson som från nära håll tryckte in pucken på Röglemålvaktens klubbsida.

Ett stukat hemmalag tog tag i spelet och jagade en reducering men FBK stod emot väldigt bra med disciplinerat och uppoffrande spel. Trots 13 hemmaskott så hade Henrik Haukeland inga större problem att hålla tätt.

Andra perioden

Hela mellanperioden präglades av att Rögle försökte att trycka på för en reducering men FBK försvarade sig väldigt bra. Båda lagen fick chansen i numerärt överläge men lyckades inte göra mål.
FBK-målvakten Haukeland imponerade med sitt säkra spel. FBK hade lika gärna kunna ökat på sin ledning för det vara ganska jämnt vad gäller målchanser, skotten var 14-12 i perioden.

Tredje perioden

Rögle satsade hårt framåt och FBK fick kontringslägen. Forsbacka Karlsson var nära att öka på ledningen men pucken tog i stolpen.
Spelet böljade väldigt snabbt åt båda hållen, det var väldigt chansartat men ett disciplinerat FBK släppte inte till några vassa lägen.
Rögle plockade ut målvakten med rekordartade dryga nio(!) minuter kvar för spel sex mot fem. Rögle fick ett visst tryck, bl a ett stolpskott, men FBK fick fina lägen att avgöra. Efter 13:38 kom till slut 0-4 då Daniel Viksten fick en enkel resa att sätta pucken i tom bur.

FBK drog på sig en utvisning men jobbade bort numerära underläget på ett grymt bra sätt. Matchen var givetvis avgjord och Färjestad gjorde säsongens kanske starkaste insats borta mot serieledarna!