Fjärde raka efter FBK-seger i Oskarshamn
Publicerad: 2021-02-02
Matchreferat
IK Oskarshamn - Färjestad BK 1-4 (1-1, 0-2, 0-1). Hemmalaget tog ledningen men FBK kvitterade genom Albert Johansson. I mittperioden gjorde Per Åslund 1-2 och Daniel Viksten (ett rent självmål!) och Martin Johansson stängde matchen med 1-4 i tom målbur. Henrik Haukeland stod för en ny strålande insats i FBK-kassen.

Första perioden

Det var två offensiva lag som satte upp tempot från start och mittzonen passerades snabbt åt båda håll.
I fjärde minuten fick Oskarshamn ett friläge och Fredrik Olofsson tryckte resolut in pucken bakom Henrik Haukeland. 1-0 efter 3:18.
Efter 7:14 kom kvitteringen då Albert Johansson sköt ett backskott som hemmamålvakten Joe Cannata styrde in i eget mål. En riktig tavla då han var helt oskymd.
FBK drog på sig en utvisning och Oskarshamn tryckte på för ett ledningsmål men lyckades inte. Man fortsatte att dominera spelmässigt efter att FBK blivit fulltaliga och Haukeland fick slita för att hålla rent i FBK-målet.
Mellan minut 13 och 15 tog FBK över, Martin Johansson och Jacob Peterson hade fina lägen men Cannata räddade. Hemmalaget avslutade i numerärt överläge men det var 1-0 i paus efter 18-12 i skott.

Andra perioden

Spelmässigt såg det lika ut i andra perioden, det var fart och målchanser åt båda håll. Skillnaden var att det hettade till lite och blev grinigare mellan spelarna där hemmalaget tydligt ville spela tuffare mot FBK-spelarna.
Målvakterna Cannata och Haukeland såg till att hålla nere siffrorna med många fina räddningar.
Efter 16:07 kom 1-2-målet då Jacob Peterson åkte bakom hemmamålet och skickade in pucken. Jesse Virtanen sköt ett närskott som Cannata räddade men Per Åslund tryckte upp pucken högt på returen.
Med dryga minuten kvar kom 1-3 och det gjorde hemmalaget helt på egen hand. Ett tillbakaspel till egen back styrdes istället upp över Cannatas plock, ett dråpligt självmål där Daniel Viksten blev målskytt eftersom han var siste FBK:are att röra pucken.

Tredje perioden

Spelet blev betydligt mer tillknäppt när FBK spelade på sin ledning och effektivt stängde ner Oskarshamns försök att reducera. Hemmaspelarna hade svårt att ta sig på insidan om FBK-spelarna och skotten som avlossades tog Haukeland säkert hand om. FBK hade också utmärkta kontringlägen att öka på sin ledning.

FBK spelade bort tiden utan några stora offensiva ambitioner. Med 2:33 kvar tog Oskarshamn timeout och plockade målvakten för spel sex mot fem. Man skapade dock inga vassare lägen och Färjestad tog därmed sin fjärde raka seger efter en genomstabil slutperiod.

En mycket stark laginsats där Haukeland var strålande mellan stolparna.

På torsdag är det dags för returen då FBK möter Oskarshamn i Karlstad.