Färjestad föll mot Frölunda
Publicerad: 2019-08-24
Försäsong
Frölunda - Färjestad 3-1 (0-1, 1-0, 2-0)

Första perioden

Matchen inleddes i ett högt tempo där båda lagen klev upp och spelade ville framåt. Spelet böljade, men det skapades inte några jättelägen åt något håll. Victor Ejdsell hade matchen första klara läge när han försökte överlista Niklas Rubin med ett skott från nära håll. För Frölundas del var det bland annat Max Friberg och Mats Roselli Olsen som skapade oreda framför Markus Svensson.

Halvvägs in i perioden kom matchens första utvisning, och det var Färjestad som fick spela powerplay när David Printz visades ut för slashing. Frölunda spelade med en aggressiv box och gjorde det svårt för Färjestad att bygga upp något spel, men FBK skulle få utdelning ändå. Martin Johansson kom över blålinjen med fart, hittade Victor Ejdsell som satte 0-1 efter 10:20.

Ju längre tiden gick så blev anfallen något längre och spelet blev mindre böljande, där framförallt Frölunda fortsätta att kliva på och stressa högt i banan när man fick chansen. Färjestad gick till första pausvilan med en 1-0-ledning.

Andra perioden

Stärkta av att Färjestad drog på sig två utvisningar under periodens första halva så var det Frölunda som tog tag i spelet och skapade mest, och en kvittering hängde i luften. Men Markus Svensson höll tätt som sista utposten i ett hårt arbetande försvar. Intensiteten från den första perioden fanns kvar, men det var inte riktigt samma höga tempo.

Färjestad fick försvara sig stora delar av perioden, men stack upp och hade några farliga chanser efter spelvändningar. Bland annat när Jonathon Blum frispelade Michael Lindqvist med ett lobbpass från egen zon. Lindqvist lyckades inte överlista Rubin.

Med drygt två minuter kvar av perioden fick Frölunda sitt tredje powerplay, och nu kom också utdelningen. Först var Max Friberg ytterst nära att slå in pucken när den låg fri i målgården, men det var Samuel Fagemo som efter 18:51 satte kvitteringen med ett välriktat skott från kanten. 1-1 var ställningen efter två perioder och även om Frölunda hade mer av spelet så van FBK skotten med 14-11.

Tredje perioden

Precis som i matchinledningen så svängde spelet farm och tillbaka inledningsvis, och det var inte några längre anfall åt något håll. Men ju längre in vi kom i perioden, desto längre blev också anfallen. Färjestad fick chansen i powerplay knappt halvvägs in i perioden, men lyckades inte få utdelning.

Efter 12:36 tog Frölunda ledningen för första gången i matchen. Anders Grönlund vann pucken bakom Färjestads förlängda mållinje, efter en rörig situation runt målgården kom pucken tillbaka till Grönlund som överlistade Svensson med ett skott från nära håll.

Färjestad började sin jakt på kvittering och skapade målchanser framåt, men det öppnade också upp lägen bakåt. Markus Svensson gjorde matchens räddning när han hann över och plockade Mats Rosseli Olsens direktskott från nära håll. Med drygt två minuter kvar fick vi se en dubbelutvisning på Ivarsson och Fagemo, Svensson lämnade tidigt sin kasse och Färjestad chansade på fem mot fyra. Trots en aggressiv box från Frölunda lyckades FBK inledningsvis hålla spelet i Frölundas zon. Men pucken hamnade till slut i mittzon där Joel Lundqvist kunde skicka in slutresultatet 3-1 i öppen kasse efter 19:25.

Webredaktör Johan Älverstad