Inom utbildningens ramar
Publicerad: 2022-12-02
Akademien
Båda två har ett förflutet som elitspelare, där båda också representerat Färjestad BK. Representerar klubben gör de fortfarande – men nu som ansvariga för varsitt juniorlag.
Niklas Fogström och Marius Holtets största uppgift just nu är att utbilda.
– Vi får äran att jobba med väldigt bra ungdomar, säger de båda.

Niklas Fogström spelade bara en säsong i Färjestad (17/18). Staden tog dock hand om honom och familjen så pass bra att det varit deras hem sedan dess. Efter säsongen i Färjestad blev det även spel i Storhamar, Forshaga och Mora innan den aktiva karriären var slut. Sedan starten av den här säsongen är han huvudtränare för Färjestads U20-lag.
– Jättekul, men det är mycket att lära fortfarande, säger han om sitt första tränaruppdrag.

Det finns fortfarande en teoretisk chans att Färjestad når ”Top-10” efter jul. Mer troligt är att man hamnar i fortsättningsserien. Ingen katastrof enligt Fogström.
– Nej, så kan man inte se det. Vi har gjort mycket bra under säsongen och målsättningen är ju fortfarande att ta oss till slutspelet, vilket man även kan göra från fortsättningsserien. Det blir hur som helst en hel del nya lag att möta och det blir lite omväxling. Ska man sätta någon form av betyg så här långt så är det väl kanske inte bra, men godkänt.

Jämfört med förra säsongen så har det dock varit ett resultatmässigt lyft.
– Jag vill inte jämföra med tidigare år då jag inte varit med själv. Men vi har ett bra team runt hela juniorverksamheten där vi alla har som mål att hjälpa de killar vi har i lagen att bli så bra som de själva kan. Vårt jobb är att ge killarna rätt utbildning, förutsättningar och en glädje i att vara här. Vi kan ju se lite frukt av det som i onsdags då vi hjälpte BIK Karlskoga med några spelare. Jonathan Andersen och Damian Clara hoppade in under dagen och med kort varsel var med och hjälpte BIK till en seger mot en toppkonkurrent som Björklöven. Det är en oerhört bra erfarenhet som grabbarna tar med sig från en sådan sak. Samma gäller ju med Andersen och nu Wikman som får vara med och träna och spela med vårt a-lag, menar Fogström.
{!A}

Behöver Tomas Mitell fylla på med juniorer så tappar U20 folk och får då i sin tur snegla mot U18 för att fylla på sitt. En ständig förflyttning av folk mellan lagen.
– Så funkar det ju, men vi ser det bara som fina möjligheter att få hoppa upp ett hack och skaffa sig erfarenhet, menar Marius Holtet som sedan starten på säsongen återfinns som huvudtränare för U18.

U18 ligger för dagen etta i Regional Väst. Nästa steg blir när de fem bästa i väst slås ihop med de fem bästa i syd och bildar Allsvenskan Södra.

Har ni något uttalat slutmål med säsongen?

– Inget uttalat på det sättet. Däremot har vi som målsättning att vinna varje match, och gör man det så vinner man ju allt i slutet. Men att vinna varje match blir såklart mer än svårt, men när man förlorar får man titta på vad som kunde ha gjorts bättre och på så sätt lära sig att gå vidare, tänka annorlunda och ladda om. Allt vi gör handlar ju om att bli bättre som både spelare och som människor, säger Holtet som också lägger stor vikt på en annan aspekt i den vardag killarna lever i.
– Skolan är nummer ett. Att få ha ishockey som ett jobb i framtiden är få förunnat. Många kommer att behöva jobba med annat, och därför är skolan det viktigaste de har i den här åldern. Nu är ju hockey ett av ämnena på både hockeyhögstadiet och hockeygymnasiet, så är det ju. Men resterande ämnen ska också klaras, annars blir det svårt med det mesta framöver. Där har i också en bra kontakt med skolan så det brukar inte vara några större problem. Vi utbildar ju inte bara hockeyspelare utan också unga människor, menar Holtet.

Ett bra juniorår, hur ser det ut?

– Att sportsligt ha gjort det bra såklart, men för U20 handlar det ju också om att utbilda killarna så att de kan ta nästa steg. För Färjestads skull så vill vi ju gärna ha upp en till två killar per säsong till a-laget. Gör vi det har vi lyckats. I de allra flesta fall så kommer ju killarna att behöva söka sig andra klubbar efter juniortiden. Jag har ju själv gjort en ganska lång och brokig resa. Allt ligger inte serverat, men vår uppgift är att göra killarna så redo för livet på allra bästa sätt, säger Niklas Fogström.
{!B}

Det är två färska ledare med lång egen erfarenhet som nu ska lotsa fram de unga förmågorna. En sak som de båda är överens om är den kanske viktigaste ingrediensen för en lyckad framtid – glädjen.
– Vissa av killarna är här på morgonen för träning, åker till skolan för att komma tillbaka på eftermiddagen eller kvällen för ytterligare ett träningspass. Det är en riktigt tuff period i livet för dem, och därför så är det ytterst viktigt att glädjen finns där när de är hos oss i hallen. Utan den sker ingen utveckling, och från mitt perspektiv så är det ett skönt gäng i båda lagen som trivs ihop, har roligt ihop och som kämpar för varandra. Sköter de sina kort rätt är det många ur de här kullarna som kan komma att ha hockeyn som arbete framöver, menar Holtet.

– Glädjen gäller ju även oss ledare. Jag tycker att vi har ett bra fungerande team där alla pratar med alla över laggränserna. Vi hjälper varandra med det mesta när det behövs, och för min del tycker jag också att vi har ett bra samarbete med Mitell, Rhodin och Prestberg inne hos a-laget. Vi träffas och pratas och försöker hålla en röd tråd genom hela linjen. Allt för att alla ska känna sig trygga oavsett vilket lag hos oss de spelar i. Allas mål är ju att vi alla ska ta steg och utveckla oss till det bättre hela tiden, avslutar Niklas Fogström.