Seger mot Leksand i Strömstad
Publicerad: 2019-08-23
Försäsong
Färjestad - Leksand 5-1 (1-1, 2-0, 2-0). Färjestad tar försäsongens seger när Leksand besegrades med 5-1. Efter en oavgjord förstaperiod ryckte Färjestad ifrån i mittenakten med två snabba mål av Johan Ryno och Linus Arnesson. Två mål i mitten på den tredje perioden av Victor Sandberg och Marcus Nilsson, stängde sedan definitivt matchen. Stor del i segern hade just Nilsson som både inledde och avslutade målskyttet i matchen.

Första perioden:

Vi fick se en böljande inledning på matchen, men efter några minuter så var det Färjestad som började skapa lite fler chanser. Det var också FBK som gjorde matchens första mål efter 6:55.,från egen zon hittade Johan Ryno Marcus Nillson på offensiv blå. Ensam med Axel Brage gjorde Nilsson inga misstag utan överlistade Leksandskeepern med en backhand.

Nilsson hamnade åter i matchprotokollet halvvägs in i perioden när han drog på sig matchens första utvisning. Leksand skapade ett visst tryck, men FBK-boxen försvarade sig bra och Arvid Holm stoppade de puckar som letade sig fram till mål. Efter utvisningen så var det Färjestad som hade längre anfall och skapade fler chanser.

1-0 såg länge ut att stå sig perioden ut, men när Filip Johansson lämnades ensam i slottet framför Holm så var kvitteringen ett faktum. Patrik Zackrisson hittade Johansson som kunde sikta in sig och sätta 1-1 efter 18:49. 1-1 var också ställningen efter första perioden, skottstatistiken visade 13-10 i Färjestads favör.

Andra perioden:

Det blev en händelserik inledning på mittenakten. Leksand efter knappt två minuter, men FBK försvarade sig bra och hade också några farliga kontringar. Färjestad återtog ledningen knappa minuten efter att man blivit fulltaliga. Johan Ryno, Michael Lindqvist och Victor Ejdsell skapade tryck i Leksandszonen. Lindqvist spelade fram till Ryno som hittade nät mellan Brages stöt och stolpe.
Knappa minuten senare utökade Färjestad sin ledning när Linus Arnesson höll sig framme och slog in en retur, 3-1 efter 5:33.

Efter den rivstarten lugnade det ned sig något på händelsefronten och även om Färjestad kändes något starkare så var det Leksand som var närmast att göra ytterligare ett mål i mittenakten. Oskar Lang skickade in pucken framför mål, efter en grötig situation låg pucken ensam i målgården innan Gustav Rydahl kunde rensa undan trissan.

Färjestad fick spela sitt första powerplay i den andra perioden, man lyckades etablera sitt powerplay, men fick inte till några farliga avslut. Leksand klev upp högre i banan i slutminuterna och vann fler puckar, men skapade inte några jättelägen. 3-1 efter två perioder.

Tredje perioden:

Efter knappt två minuter visades både Linus Johansson och Lucas Nordsäter ut och vi fick se spel fyra mot fyra. Det resulterade bara i en utvisning på Gustav Rydahl så Leksand fick spela både fyra mot tre och fem mot fyra, men även denna gång blev det numerära överläget resultatlöst.

Halvvägs in i perioden gjorde Färjestad, precis som i den andra perioden, två snabba mål. Först ut var Victor Sandberg som fick pucken av Oskar Bäck som tillsammans med Rydahl vunnit kampen bakom mål. Sandberg fanns framför mål och tryckte in 4-1 efter 9:03. Men klockan hann inte slå över till 10 innan det stod 5-1 på tavlan. Linus Johansson vann pucken innanför Leksands blålinje, spelade fram till Marcus Nilsson som direktsköt sitt andra mål för kvällen, 5-1 efter 9:56.

De två snabba målen sköt leksingarnas förhoppning om reducering och kvittering i sank, och FBK kunde hålla undan och ta försäsongens första seger. För Färjestads del gäller det att ladda om direkt, då pucken släpps mot Frölunda imorgon klockan 16.

Webredaktör Johan Älverstad