Det här är HC05 Banska Bystrica
Publicerad: 2019-08-28
Motståndarna
HC05 Banska Bystrica spelar Champions Hockey League för tredje året på raken. Vid samtliga tillfällen har de kvalificerat sig som Slovakiska mästare. De är Färjestads första motståndare i årets turnering.

Ishockeyn är inte ny i Banska Bystrica (uttal banskaː ˈbistritsa). Redan på tidigt 1900-tal spelades det hockey i trakten, och det har funnits andra klubbar innan. Sedan den nuvarande klubbens födelse 2005 så tog det bara tre säsonger innan man spelade sig upp i den slovakiska förstaligan. Tre år senare, säsongen 2010-11, vann klubben sitt första mästerskap.
Det är en framgångsrik klubb i sitt hemland. Banska Bystrica har spelat final de senaste fem säsongerna och vunnit de tre sista, så det är en klubb som vet vad som krävs för att gå långt.

Inför årets turnering är klubbens målsättningar de samma som alltid.
– Vårt mål är det samma som innan. Vi ska representera vår klubb och slovakisk hockey med ära och stolthet. Naturligtvis vill vi vinna när vi kommer till rinken, men det är en tuff grupp. Vi hoppas att kunna spela en tajt och tuff hockey i varje match vi spelar. Gör vi det så har vi en bra chans att ta hem några av matcherna, säger huvudtränaren Dan Cerman.

Tränare Cerman har också planen klar över hur hans lag ska ta sig an Färjestad.
– Vi måste fokusera på att få ner tempot i mittzon och göra det svårt för Färjestad att ta sig in i vår zon. Skulle de hippa in pucken i vår zon så forecheckar de aggressivt så vi måste vara på tårna och neutralisera deras forecheck. Enkelheten kommer att bli vår nyckel, säger Cerman.

Staden Banska Bystrica har anor från 1200-talet då trakten befolkades av tyska kolonialister. Redan under 1300-talet började gruvdriften att bli en viktig del för trakten. Från början bröts det guld och silver, men under 1500-talet övergick gruvdriften till att bryta mest koppar och kvicksilver som sedan blev en viktig exportvara för staden.

Under det senaste århundradet är det dock andra industrier som växt fram, och bygden har mest förknippats med varor som textil, trävirke, öl och sprit.

Som i så många andra städer i den här delen av världen så har andra världskriget spelat en stor roll i stadens mer moderna historia. Den 29 augusti 1944, exakt 75 år sedan i morgon, frigjorde partisaner staden ur tyskarnas grepp. Det blev också starten på det stora slovakiska upproret gentemot Nazityskland då staden var ett centrum för gerillan som sände via radio just från Banska Bystrica.
{!A}
Så även om hockeyklubben har en kort historia så finns det desto mer att lära sig om trakten som sådan. Här är Banska Bystricas film:

{!B}

Vi välkomnar HC05 Banska Bystrica till Karlstad och Löfbergs Arena!

{!C}