FBK förlorade hemma mot Oskarshamn
Publicerad: 2021-01-12
Matchreferat
Färjestad BK - IK Oskarshamn 1-3 (1-0, 0-2, 0-1). FBK inledde bra och tog ledningen genom Jacob Peterson. I den andra perioden vände Oskarshamn till ledning 2-1 och satte 3-1 i tom kasse på slutet. Ett ineffektivt FBK föll på eget grepp, hade många målchanser och fem(!) ramträffar.

Första perioden

FBK inledde piggt och Michael Lindqvist var nära att spräcka nollan i första minuten men pucken tog i stolpen.
Hemmalaget drev på spelmässigt men Oskarshamn var farliga i sina fartfyllda spelvändningar.
I femte minuten spelade Daniel Viksten fram till Jacob Peterson som kom halvt fri på vänsterkanten. Peterson bröt in framför IKO-backen, drogs omkull men lyckades liggande vispa in pucken mellan benen på Tex Williamsson i bortamålet.

Gästerna hade en bra period efter ledningsmålet och tryckte på för en kvittering. FBK drog också på sig en utvisning men spelade bort det numerära underläget på ett bra sätt.
Kedjan med Peterson-Viksten-Ejdsell skapade heta chanser i nästan varje byte. Viksten hade i tolfte minuten fri tre meter från mål men målvakten räddade. FBK fick ett powerplay och Viksten var nära igen men pucken träffade ribban.
Gästerna fick sitt andra PP i periodslutet men Henrik Haukeland i hemmamålet höll tätt.

Andra perioden

Det bjöds på väldigt öppen och böljande hockey i mittperioden och det var chanser åt båda håll.
Michael Lindvist träffade vänsterstolpen i sjätte minuten, hans andra stolpträff i matchen. Efter sju minuter skulle Jesse Virtanen skjuta från anfallsblå linje men klubban gick av. Istället fick Oskarshamn ett friläge och Max Verronneau tryckte in pucken mellan benskydden på Haukeland.

Lagen fortsatte att spela offensivt och bytte chanser. Oskarshamn utnyttjade dock sina lägen bättre, Kim Strömberg pangade in 1-2-pucken efter 14:01 då Haukeland räddade första skottet. Returen gick ut till Strömberg på andra sidan och FBK-målvakten hann inte över i sidled.

Tredje perioden

FBK inledde kvitteringsjakten och Adam Ginning var nära från minimal vinkel men pucken tog i ribban, 4:e ramträffen för FBK.
Gästerna höll spelet väl uppe och hade en del chanser som Haukeland räddade.
Hemmalaget fick chansen i två raka powerplay och efter en tredje IKO-utvisning fick man spela fem mot tre i 38 sekunder. FBK bombade skott mot mål men Williamsson storspelade i gästernas mål och räddade sitt lag.
Tiden rann iväg för FBK som hade svårt att ta sig in mot mål. Daniel Viksten hade en backhand i väsnterstolpen med 3:51 kvar, pucken ville inte in!
FBK plockade ut målvakten på slutet men John Dahlström avgjorde då med 1-3 i tom kasse.