FBK föll i avgörande matchen - säsongen över
Publicerad: 2019-04-18
Matchreferat SF7
Färjestad BK - Djurgården Hockey 1-4 (1-0, 1-1, 0-3). Färjestad rivstartade med 1-0 redan i andra bytet i matchen. Men sen vände det, DIF kvitterade i andra och i den tredje gick man upp till 1-4, det sista målet i tom kasse. Säsongen är därmed över för de grönvita.

Första perioden

Redan före nedsläpp jublades det som om det var mål när Per Åslund presenterades under hemmalagets line-up. Åslund gör comeback efter nästan ett halvt års frånvaro.
Matchen rivstartade för FBK som åter gjorde ett tidigt ledningsmål. Sebastian Erixon sköt från backplats och Michael Linqvist styrde in pucken bakom Adam Reideborn i DIF-målet. 1-0 efter 1:18!
Spel mässigt var det mycket kamp där lagen hade olika perioder där de var lite bättre spelmässigt. De riktigt vassa målchanserna var dock lätträknade.
Gästerna fick matchens första numerära överläge men Markus Svensson i hemmamålet räddade det enda, farliga skottet.

Andra perioden

Det var fortsatt väldigt mycket kamp ute på isen, det small längs sargerna och spelet blev en aning lidande. Efter några halvchanser åt båda håll gjorde Oskar Steen en inbrytning framför mål men Reideborn räddade i åttonde minuten. FBK fick ett powerplay kort efter och Johan Ryno var nära att få in pucken men den tog i utsidan av målramen längs isen.
När DIF fick powerplay kom kvitteringen då Sebastian Strandberg fick sikta mitt framför mål och pucken gick in vid högerstolpen bakom en skymd Svensson som hade tre spelare framför sig. 1-1 efter 12:19.
Målet gav gästerna ny energi och de styrde spelet en period utan att få till några heta lägen. I periodslutet var det däremot vassa lägen åt båda håll men båda målvakterna höll tätt.

Tredje perioden

Efter försvarsslarv i egen zon kunde Dick Axelsson sätta 1-2-pucken från halvdistans i tredje minuten.
Nu var det hemmalaget som jagade, man gick hårt på offensiven och bombarderade Djurgårdsmålet med skott. I mitten av perioden hade Marcus Nilsson och Oskar Steen jättelägen men Reideborn räddade.
I tolfte minuten var Johan Ryno fri på högerkanten men fick inte in pucken. Djurgården tog timeout efter 12:03 för att få ordning på spelet.
FBK fick powerplay men man hade svårt att komma till bra avslut. När gästerna blev fulltaliga fick de en spelvändning och kom två mot en. Strandberg sköt direkt och FBK-målvakten var chanslös i sidled, 1-3 med fem minuter kvar.
FBK tog timeout med fyra minuter kvar och man plockade ut målvakten för spel sex mot fem kort efter. Men det gick som det kan gå, Axel Jonsson-Fjällby satt 1-4 i tom kasse och matchen var avgjord.