Oskar Steen i sitt livs form
Publicerad: 2019-03-02
Eftersnack
Stekhete Oskar Steen gjorde två av målen mot Mora.
– Kul att puckarna studsar in, säger Steen som nu har gjort näst flest mål i FBK.

Vi var många som trodde att Oskar Steen gjort hattrick mot Mora när FBK satte 8-3-pucken.
– Nej, det blev inget hattrick för jag var aldrig på den sista, säger Steen.

Nåja, Oskar Steen stod för två mål och det råder ingen som helst tvekan om att han gjorde de målen, båda var ena riktiga projektiler som satt högt i Moramålet.
2-0 kom efter halva första perioden när han från vänster tekningscirkel smällde upp pucken högt. Pucken studsade dock ut igen från målet med en väldig fart så det fanns vissa tvivel om det den verkligen var inne.
– Jag hann inte se vart den tog så jag trodde att den tog i ribban och studsade ut, säger han.
– Men "Lillis" (Marcus Nilsson) och "Gurra" (Gustav Rydahl) jublade dirket och sa att den var inne. Den gick väl in mitt i mål, tog på innerribban och kom ut igen.
Repriserna på mediakuben visade tydligt att pucken var inne till de flesta av de de 8211 åskådarnas förtjusning.

I tredje perioden satte han även 7-2-målet som var ett snarlikt skott men från högerkanten denna gången.
– Hade väl halva målet att skjuta på när Linus (Johansson) skymde så bra, inget svårt mål, säger Steen.
Ditt skott är stehårt, hur har du lärt dig skjuta så?
– Är sen långt tillbaka i tiden när jag sköt mycket på baksidan av huset, berättar 20-åringen (han fyller 21 år om en vecka).
– Sen har jag filat med Pelle (Prestberg, förre skyttekungen i FBK), vi började för nåt år sen, man får lära sig grunderna och sen tar man steg för steg. Sen har jag kanske inte haft farten eller kontrollen tidigare heller, det är nog helhetsbilden som har blivit bra.
– Kul att vi fick utdelning i powerplay två gånger om också!

Skillnaden från matchen igår i Mora, förlust med 0-3, och matchen ikväll var enorm.
– Vi gjorde kanske ingen bra match igår när vi blev nollade, vi var inte nöjda med den matchen, säger Steen.
– Vi pratade om att få in mer folk framför mål idag, igår fick han jobba ganska ostört i målet. Igår var de lite hungrigare på puckarna men idag var det vi som var hungrigast
– Sen är det slutspel varje kväll, som "Pennan" säger.
"Pennan", det är FBK-tränaren Johan Pennerborn.

Fakta Oskar Steen

– Född 1998 i Karlstad, moderklubb Färjestad.
– Gör sin 4:e säsong i FBK, 151 seriematcher och 17 i slutspel.
– På 42 matcher har han gjort 16 mål och 17 assist denna säsongen. Är med de tvåa i FBK´s målliga och trea i FBK´s poängliga.