Färjestad nollade Djurgården på Hovet
Publicerad: 2021-01-28
Matchreferat
Djurgårdens IF - Färjestad BK 0-3 (0-0, 0-2, 0-1). Färjestad gjorde en riktigt stark bortamatch mot Djurgården. Efter tre ramträffar i första perioden gjorde Jacob Peterson och Daniel Viksten 2-0 för FBK i den andra. Martin Johansson avgjorde med 3-0 i tom bur och Henrik Haukeland höll nollan för andra gången den här säsongen.

Första perioden

Djurgården hade första målchansen då Alexander Holtz direktsköt från halvdistans men FBK-målvakten Henrik Haukeland räddade.
Färjestad fick första numerära överläget och var nära ett ledningsmål men Michael Lindqvists skott tog i vänsterstolpen.
Spelet böljade fram och tillbaka utan några större målchanser och det var förvånansvärt ofysiskt spel.
FBK fick en ny chans i powerplay, Jesse Virtanen sköt i högerstolpen medan Olle Lycksell prickade ribban. Pucken ville inte in!
FBK atte hög press på DIF och var det spelförande laget, man borde nog haft ledningen med en puck eller två i paus men det var mållöst.

Andra perioden

FBK inledde bäst och hade fina lägen för Jakob Forsbacka Karlsson och Pontus Widerström men Niklas Svedberg räddade. FBK fick till långa, tunga anfall där DIF gick på knäna och drog på sig en utvisning. DIF hann precis få in sin utvisade spelare när Jonathon Blum sköt för styrning från backplats. Jacob Peterson styrde upp pucken högt bakom Svedberg och det var 0-1 efter 10:51!.
Hemmalaget fick nästa utvisning och man hade några riktigt röriga sitauationer framför FBK-kassen men Haukeland höll tätt.

I periodslutet drog DIF på sig en utvisning, för andra gången i matchen med för många utespelare. Det hann bara gå 6 sekunder innan Daniel Viksten bombade in 0-2, hans 16:e mål för säsongen.
DIF fick spela i PP sista två minuterna men FBK höll undan på ett bra sätt.

Tredje perioden

Michael Lindqvist fick chansen redan efter 12 sekunder, helt fri nära mål men han fick inte upp pucken över liggande Svedbergs benskydd.
DIF satsade hårt framåt och fick med sig en utvisning. Alexander Holtz var närmast men pucken tog i ribban.
FBK fick ett powerplay i åttonde minuten men utan resultat.

DIF försökte gå för en reducering men mötte ett starkt FBK-försvar och tät Haukeland.
Hemmalaget tog timeout och plockade målvakten med 3:22 kvar och man tryckte på hårt för att spräcka målnollan. Istället kunde Martin Johansson sätta 0-3 med 1:51 kvar.

En genomstabil match av FBK som vann ytterst rättvist. Haukeland höll sin andra nolla för säsongen , båda mot Djurgården, efter mycket stabilt målvaktsspel.