Två nya år för ”Lilliz”
Publicerad: 2020-01-23
Lagbygget
Nästa års pussel fick ännu en bit på plats idag. Marcus ”Lilliz” Nilsson har skrivit på ett nytt kontrakt med Färjestad.

– Riktigt roligt att ha det klart, säger poängkungen Nilsson.

Det har länge varit en stark vilja och önskan från klubbledningen att få Nilssons signatur på ett nytt kontrakt. Idag blev det verklighet.
– Jättekul att Marcus blir kvar hos oss. Med hans utveckling de senaste säsongerna så vet man med sig att Färjestad inte har varit ensamma i just den viljan eller önskan. Men nu är det klart och vi är glada, nöjda och stolta över att kunna göra detta, säger GM Peter Jakobsson.

För så är det - Lilliz har inte saknat anbud.
– Nej, det har varit lite surr där ute. Det är ju roligt att man är uppskattad för det man uträttar, men samtidigt så trivs jag väldigt bra här i Karlstad, Värmland, Färjestad, ja du vet. Det här är hemma för mig.
{!A}

Surr säger du. Från var har det surrats mest?

– Det är väl Ryssland och Schweiz som har varit det som man fått fundera på. Men just här och nu känns det helt rätt att skriva med Färjestad. Sen är det ju kul att det är fler som förlängt vilket gör att möjligheterna till ett starkt lag även finns där kommande säsonger. Det har också varit en grej som man vägt in i allt funderande, säger han.

Med den vinkeln - är det skönt att det är klart?

– Absolut. Nu behöver jag inte gå och ”grunne” på det. Nu är det bara att släppa och fortsätta köra på där ute på isen.
{!B}

Men med tanke på att det är 2020 nu så finns där klausuler även i Nilssons kontrakt.
– Så är det. Det är något jag tror vi kommer att få vänja oss vid när man pratar kontrakt med spelare som attraherar klubbar utomlands. Som jag sagt tidigare så står vi oss slätt ekonomiskt om det kommer ett bra erbjudande från en rysk eller schweizisk klubb. Så en utlandsklausul finns det även här, konstaterar Peter Jakobsson.

Men som ledare av poängligan så kan man anta att det nya kontraktet även inbringar en och annan extrakrona till det Nilssonska hushållet.
– Jag är jättenöjd med kontraktet. Visst, det finns andra ligor med andra ”pengapôser”, men det är inte allt. Just nu är det Färjestad som gäller. Jag älskar ju att spela här, i den här arenan - inför våra fans. Det ska vara något riktigt rejält om det ska locka mig härifrån, säger Nilsson som också drömmer om den dagen han får lira med sin kompis Joakim igen.

– Det är synd att han är så bra att han måste åka omkring med McDavid och de andra där borta i Edmonton. Han borde vara här. Nä, skämt åsido, han gör det så bra och är värd all framgång. ”Dä ä en bra pôjk” som jag gärna spelar med igen, säger han med ett leende.
{!C}

För Peter Jakobsson var kontraktsförlängningen med Marcus Nilsson en viktig bit i nästa säsongs lagpussel.
– Såklart är det så. Att vi nu har fått några förlängningar på viktiga spelare säger väl någonstans att vi gör något bra här. Att folk vill stanna och att de ser en framtid i det vi gör. Lilliz är en fantastisk människa att ha i laget, både som hockeyspelare och som människa. Man blir glad när man ser honom, avslutar Jakobsson.
{!D}