Sommarläsning: Wikstrand siktar högre
Publicerad: 2018-07-03
Sommarläsning
Han hade den längsta säsongen av alla. Men kan man avsluta en lång säsong med en guldmedalj kring halsen och bli hyllad i Kungsträdgården så…

– Ett minne för livet, säger han själv.

Vi sätter oss ned för ett snack med världsmästaren, ja oavsett vad som händer framöver i livet kan Micke Wikstrand alltid kalla sig för världsmästare i ishockey.
– En ganska märklig känsla ändå, men när du säger det så…ja, världsmästare är man ju, ler han.

Wikstrand är en kille som nu laddar om för en säsong som han själv säger ska bli ännu bättre än den som slutade i ”Kungsan”.
– Man lär sig för varje år och att få vara med och spela VM med så skickliga spelare går det inte en dag utan att man plockar upp ett och annat.

Som vad?

– Jamen…lite av varje, noggrannhet på träning, hur man är som hockeyspelare när man nått så långt som de ändå gjort, de som var med. Man lär sig hela tiden.

Efter en något strulig inledning på Färjestadsäventyret så är det nu en harmonisk människa på andra sidan bordet. En kille med stark integritet som väljer att stå upp för det han tror på. Och på frågan om han ångrar hur det blev med sitt första NHL-äventyr svarar han;
– Det kan väl vara så att man i vissa stunder funderar på att om man gjort saker annorlunda så hade det kanske sett ut på ett annat sätt. Men jag är en sån som står för de beslut jag tar, och sitta och ångra sig för saker som varit är inte min melodi.

Wikstrand hann med att uppleva både ett OS och ett VM vid sidan av klubblagsspelet. En säsong som många ansett vara hans bästa hittills.
– Både ja och nej skulle jag vilja säga där. Min första säsong i Frölunda håller jag högt, i klass med den senaste.

Vad är det som gjort att du tagit det steget som du ändå gjort?

– Fått ett stort förtroende från tränarstaben, det är ju en grej, men sättet vi nu spelar hockey på är ett spel som passar mig mycket bättre. Vi har forwards som åker mycket och alltid vill ha pucken. Man får vara kreativ i spelet över hela banan, det är kul.

Lugnet är ändå en stor grej kring Wikstrand, både på och utanför isen.
– Jag hetsar inte upp mig speciellt. Jag är nog ganska lugn, men det är inget jag tänker på. Jag är som jag är och försöker använda lugnet på isen till det positiva.

Bortsett från OS och VM, vad var höjdpunkterna från säsongen som gick?

– Det var ju en del skriverier om hur vi skulle klara det här i Karlstad med Peter Jakobsson in och ”Pennan” in som ny huvudcoach. Det pratades om hur vi skulle tackla det, men vi bevisade att vi var en bra grupp som kunde vinna mot alla lag. Kanske inte spelade perfekt hockey hela tiden, men vi vann matcher.

Under sommaren är det något mindre träning än under resten av året, men Wikstrand och hans lagkamrater håller igång på egen hand under juli månad.
– Bra och nödvändig träning om man vill lyckas, men frågar du 100 spelare så säger 99 att sommarträningen är ett långt helvete. Så får man vara med och spela hockey långt fram i maj så blir det ju mindre barmark, skrattar han.

Men även om Wikstrand haft en lång säsong så ser han fram emot när isen ligger i Löfbergs Arena.
– Jag ska njuta fullt ut av en härlig sommar först, men sen så är det full fart framåt. Vi har ett mycket spännande lag kommande säsong. Vill ju själv ta ytterligare kliv i min utveckling och bli bättre, bli en ännu större ledare i gruppen än tidigare.

– Med den gruppen vi har kvar och med de tillskott vi fått så ska vi ha höga krav på varandra. Vi har fått alla verktyg för att lyckas och det är nu upp till oss att tillsammans med alla som håller på oss att ta ytterligare kliv mot våra mål.

Det lyser trygghet av Micke Wikstrand, både i sin egen förmåga och i tron på laget inför kommande säsong.

• sommar2018