Första målet för Jacob de la Rose
Publicerad: 2021-10-09
Eftersnack
Efter sex år i NHL värvades Jacob de la Rose till Färjestad. Hans styrka och tyngd visar sig vara alltmer betydelsefull för laget i varje match och mot Brynäs kom också första målet.
– Skönt såklart, alltid skönt att bidra även om det inte är nåt jag tänkt på speciellt mycket men skönt att få det överstökat, säger "Della".

Det var nöjda miner i Färjestadslägret efter en stabil 5-2-seger i Gävle mot Brynäs. En stark laginsats rakt igenom, från målvakten Dominik Furch till siste forward.
– Bra match, vi tog tag i det direkt och satte våra chanser, säger Jacob de la Rose.
– Vi spelade enkelt och disciplinerat.
Borta var de ankla misstagen från i torsdags när man släppte i sex mål bakåt mot Frölunda. Framåt visade man dock samma effektivitet som tidigare. Mot Brynäs spräckte NHL-nyförvärvet äntligen sin målnolla.

Du har haft en del lägen och ramträffar tidigare.

– Ja, det gäller hela vår kedja med Nygård ch Viksten, haft många lägen och ramträffar varje match.

Idag placerades du med Michael Lindqvist och Markus Nilsson?

– Ja, de är otroligt skickliga, det gäller att skapa ytor för dem så de får göra sina grejer med pucke, det är det de är skickliga på i anfallszzonen.

Stor skillnad på att spela med Nygård/Viksten eller lindqvist/Nilsson?

– Inte så stor skillnad, alla fyra är otroligt bra och duktiga hockeyspelare det är enkelt att spela med allihop.

Hur ser du på din egen insats så här långt på säsongen?

– Helt ok ändå, det har tagit en tag att komma in i det med stor rink men det blir bättre och bättre för varje match, säger Arvikabördige de la Rose.

En stor omställning efter sex år i NHL?

– Inte mer än jag förväntat mig, det är bara att ha tålamod och göra rätt saker.

Jacob de la Rose har visat sig oerhört nyttig för laget med sin styrka, tyngd och starka spel över hela isen. hans 17 tacklingar på 7 matcher är överlägset flest i laget.
– Jag försöker bidra med stabilt defensivt spel och smälla på lite, försöker att vara jobbig att möta, det har jag med mig från NHL och den mindre rinken, säger 26-åringen.

På tidag väntar Djurgården i Löfbergs Arena.

– Blir en tuff match igen, det ska bli väldigt skönt att få spela på hemmaplan igen inför våra fans!