Färjestad vann mot serieledarna
Publicerad: 2019-10-17
Matchreferat
Färjestad BK - Rögle BK 5-3 (3-0, 0-1, 2-2). En grymt stark första period satte hemmalaget i förarsätet med en 3-0-ledning. Rögle reducerade men när FBK gick upp till 5-1 i tredje var det avgjort. Per Åslund och Michael Lindqvist tvåmålsskyttar.

Första perioden

Det var öppna spjäll från båda lagen och man bytte chanser med varandra första minuterna. FBK fick till några längre anfall och då kom ledningsmålet. Jarno Kärki var bakom mål men tog sig fram och passade över till Sebastian Erixon som fick öppet mål. 1-0 efter 4:30!
Rögle fick första numerära överläget men det var FBK´s Daniel Vikten som hade bästa målchansen men Röglemålisen Roman Will räddade.
När hemmalaget blev fulltaliga så kom 2-0. Marcus Nilsson vann en lång åkning och sargduell bakom mål och spelade listigt fram till anstormande Michael Lindqvist. Linqvist klippte till direkt och pucken satt stenhårt bakom Röglemålvakten.

Rögle hade ett antal vassa målchanser men Markus Svensson var ruggigt stabil och tät i FBK-målet.
Gästerna fick ett nytt numerärt överläge i slutminuterna men då bröt er Åslund vid egen blålinje. Åslund åkte sig fri och tryckte distinkt in pucken mellan benskydd och plock på Will.
3-0 i paus efter en imponerande period av FBK mot serieettan.

Andra perioden

Rögle hade nog pratat en del i paus och kom ut som ett nytt lag. Daniel Bertov hade ett skott i ribban och 3-1-reduceringen kom inte helt ologiskt kort efter. Leon Bristedt kunde lyfta in en retur efter att Markus Svensson räddat första skottet.
Gästerna fortsatte att föra spelet och FBK-tränarna tog timeout efter sju minuter.
Snacket hjälpte för FBK jämnade ut spelet. Rögle fick sitt tredje powerplay och det osade hett men Svensson räddade i hemmamålet.
Det blev hetare och grinigare mellan lagen inte minst efter Bristedts klubba i nacken på FBK-målvakten och hemmalaget fick sitt första powerplay, utan resultat dock.

Tredje perioden

FBK släckte Rögles förhoppningar om poäng tämligen omgående. Sebastian Erixon frispelade Per Åslund som satte pucken på plocksidan. 4-1 efter bara 28 sekunder!
FBK fick ett powerplay och är ligans bästa lag i spelformen. Michael Lindqvist fick pucken på vänsterkanten, sköt men Will räddade. Lindqvist tog hand om returen och virkade in pucken vid vänsterstolpen efter 4:46, "Linkans" 8:e mål på 11 matcher.

5-1-målet gjorde att FBK hade bra kontroll på matchen även om Rögle reducerade två gånger om genom Dominik Bokk och Erik Andersson var det ingen fara för FBK-segern som spikades till 5-3.