Jakobssons första mål på hemmaplan
Publicerad: 2019-03-12
Eftersnack
När FBK vann hemma mot Luleå med 3-0 var det nog 2-0-målskytten Carl Jakobsson som var lyckligast.
– Bara att trycka dit den, skönt, det var mitt första mål på hemmaplan, säger 18-årige Jakobsson.

Toppmötet mellan Färjestad och Luleå slutade 3-0, efter ett mål i varje period, vi tog ett snack med målskyttarna.

Daniel Viksten, med en kraftigt stigande formkurva, satte det viktiga ledningsmålet efter 13:22 i första perioden.
– Det var en studspuck vid sargen, den studsade ifrån mig men studsade tillbaka från deras spelare. Jag lyckades sno pucken från deras back och kunde gå mot mål, säger han.
Pucken satt perfekt i första krysset?
– Riktigt skönt att se den gå in, ett viktigt mål, säger Viksten.
– Efter det så tycker jag att vi tog över matchen.

2-0-målet kom efter 11:41 i andra perioden efter ett bra FBK-anfall.
– Vi fick ett långt anfall där Martin (Johansson) fick upp pucken till "Ivar" (Johan Ivarsson) som slängde in en myra mot mål. Vi pratade innan matchen om att lägga in pucken på benskydden på målvakten, då kan pucken studsa ut, säger Carl Jakobsson som fick returen rakt på bladet.
– Bara att smälla upp den!
Det var hans fjärde SHL-mål men hans första på hemmaplan i Löfbergs Arena.
– Jättekul, skönt med ett mål hemma.
18-åringen har verkligen växt in i SHL-kostymen med ett fartfyllt, moget och komplett spel.
– Jag har spelat 36 matcher den här säsongen men de första 30 matcherna kändes som att jag var med pga alla skador. Men nu när alla kommit tillbaka och det är konkurrens om platserna och jag får ändå spela, man är med av en anledning.

Joakim Nygård satte 3-0 i sista perioden i powerplay. Men det var sannerligen inget vanligt powerplaymål utan på ett friläge vilket är mycket ovanligt när motståndarna är men man mindre och backar hem.
– Äntligen, jag tror att det är första i år, ler han efter att ha haft sisådär tjugo frilägen under säsongen utan resultat.
Grym timing av både dig och Johan Ryno där?
– Kändes som att Ryno väntade in mig lite där, jag stack och fick en fantastiskt bra pass, bra timing. Bara att lägga in den i gubbhörnet, det är nog för att jag har "Åsas" (skadade Per Åslunds) handskar, han brukade ju skjuta där, skrattar Nygård.

"Gubbhörnet" = precis över benskyddet på målvaktens klubbhandssida.