Gustav Rydahl dominant borta mot Timrå
Publicerad: 2021-11-25
Eftersnack
Gustav Rydahl börjar komma igång på allvar, mot Timrå var han loket i laget där hans tyngd, framfusiga spel och enorma vilja satte ribban. Rydahl satte 1-0 själv och spelade fram till både 2-0 och 4-1. Målet var en soloprestation där han snyggt lurade bort hela Timrålaget inklusive målvakten.
– Jag är rätt nöjd med den, han (målvakten) tjuvade lite och trodde att jag skulle åka förbi honom så jag såg luckan, skrattar han.

Efter en sämre och ganska händelsefattig första period borta mot Timrå gasade Färjestad på rejält i den andra.
– Vi gör en dålig första men "Wiken" (Mikael Wikstrand, lagkapten) och de andra kaptenerna sa en del bra grejer i pausen så det blev mycket bättre i andra, säger Gustav Rydahl.
Skillnaden mellan första och andra perioden var markant. Det var stark skridskoåkning, aggressivare spel över hela banan och laget tuggade oförtrutet på i byte efter byte. det var långa stunder spel mot ett mål.
– Vi fick bra tryck på dem i alla formationerna så då är det lätt att komma in och spela.
Gustav Rydahl gjorde 1-0 på egen hand efter en soloprestation. Han tog ett helt varv medsols runt målet och hela Timrålaget innan han bröt in mot mål och trädde in pucken.
– Jag är rätt nöjd med den, skrattar han.

Du satte pucken fräckt på första stolpen med en backhand?

– Ja, han (målvakten) tjuvade lite och trodde att jag skulle åka förbi honom så jag såg luckan.
Två minuter senare låg Rydahl också bakom 2-0, i numrärt underläge ihop med målskytten Per Åslund.
– Ja, det funkar bra mellan oss i boxplay, vi vet var vi har varandra.
Linus Johansson fick in 3-0-pucken före paus och FBK hade en solid ledning inför tredje perioden.

Timrå reducerade tidigt till 3-1, blev det lite nervöst i laget?

– Faktiskt inte, vi höll oss lugna i båset och spelade som vi gjorde innan. Vi höll dem ifrån oss, på utsidan så det kändes bra.
Med två minuter kvar fick han fram pucken till Martin johansson som sprätte iväg pucken från egen zon in i det öppna målet. Tre poäng (1+2) från Rydahl ikväll, således.

Tredje raka segern, en skönt känsla att vara uppe på vinnarspåret igen?

– Ja, verkligen, så det är jättekul, det är bara att fortsätta. Vi har några matcher kvar innan uppehållet och vi vill vinna lite mer matcher.

Vet du när ni senast tog en trepoängsseger?

– Nej, faktiskt inte.

Det var hemma mot Timrå den 23 oktober.

– Ja, det var väl skönt och ta den då, skrattar han.

Du fick en klubba i ansiktet i första perioden, hur gick det?

– Jag fick lite fläskläppar och blödde lite näsblod men det var skönt att tänderna höll. behövde inte sy den här gången.

Laget ligger inte över i närbelägna Sundsvall efter matchen.
– Nej, vi åker ner nu ikväll och ligger över i Gävle och får lite bra sömn där. Sen blir det väl en träning när vi kommer hem och blåser ut lite slaggprodukter, tror jag.

På lördag väntar Växjö.

– Ska bli jättekul, de är ett bra lag men det är alltid kul att spela hemma inför våra fans.