Joel Nyströms kanon avgjorde matchen
Publicerad: 2021-12-11
Eftersnack
Nyuttagne JVM-backen Joel Nyströms succé bara fortsätter. Mot Leksand stod han för det avgörande 3-2-målet i powerplay i slutminuten.
– Jag ser att deras back går ut på mig så jag försöker bara sätta den på bortre, säger Joel.

– En jäkla skön vinst! utbrister matchhjälten Joel Nyström efter vändningen mot Leksand.

Den unge Färjestadsbacken avgjorde matchen med 52 sekunder kvar av ordinarie speltid i numerärt överläge. han fick på en riktig kanon som satt stenhårt vid högerstolpen.

Ni jobbade isär Leksandsboxen och skapade ytor åt er själva?

– Pucken går fort, jag får pucken från Jesse (Virtanen) och ser att deras back går ut på mig så jag försöker bara sätta den på bortre, säger Joel.

Du fick hjälp av deras back?

– Ja, utan backens skymning hade det nog inte blivit något mål.

Tio minuter tidigare såg det inte lika muntert ut för då kom, efter rejäl FBK-press, 0-2-målet.
– Klart att det är tufft att ligga under med två mål med tio minuter kvar men vi slutar inte att tro på det, säger 19-åringen.

Hur viktigt var det att ni fick in 1-2 bara 41 sekunder efter 0-2-målet?

– Jätteviktigt, mentalt framför allt, de kanske började undra lite där också.

Både Joakim Nygårds 2-2 och Joels 3-2-mål kom i powerplay. Två mål i PP, det har sett bra ut spelmässigt i spelformen ett tag nu.
– Ja, vi har kommit igång mer och mer. Vi har tränat på det mycket, lagt ner mycket tid på detaljer för att få till det, säger FBK-backen.
– Powerplay och boxplay är viktiga spelformer om man ska gå långt.

Hur var det att avgöra inför en fullsatt Löfbergs Arena?

– Jäkligt skönt, fantastiskt bra tryck på läktarna.

Du får stort förtroende i alla spelformer?

– Jättekul, det är bara att spela så bra som möjligt när man får chansen, säger han ödmjukt.
– Jag spelar ju också med väldigt bra spelare.

Nu väntar JVM i hockey i Kanada?

– Jättekul, verkligen, det är ju bland det största man kan vara med om i min ålder, säger Joel.
– Vi har ett bra lag, tycker jag. Målvaktssidan är jättebra, backsidan är bra och bra mix på forwardssidan. Det ser bra ut även om vi kanske inte är favoriter.