Pontus Widerström gör bara snygga mål
Publicerad: 2021-04-01
Eftersnack
Grovjobbaren Pontus Widerström gör inte så många mål med de han gör har hittills i Färjestadströjan varit femstjärniga. Mot Brynäs bröt han in mot mål och tryckte upp pucken i nättaket, hur tjusigt som helst!
– Den satt bra där, säger Pontus nöjt.

Färjestads grovjobbarkedja med Oskar Bäck som center mellan tunge/tacklingsvillige Pontus Widerström och snabbe Carl Jakobsson är fruktansvärt jobbiga att möta. Senaste tiden har de också stått för ett par femstjärniga mål. Mot Skellefteå i måndags stod Bäck för en soloåkning från egen zon då han dribblade sig igenom till ett friläge och retfullt la in pucken mellan benen på målvakten. Ikväll mot Brynäs var det Widerströms tur.
– Fick pucken nere i (vänstra) hörnet och åkte in mot mål, letade passning. Det blev öppet och så blev det som det blev, säger han anspråkslöst.
Han klev in mot mål från vänster och väl framme vid Brynäsmålvakten Viktor Andrén sprätte han upp pucken elegant i nättaket vid första stolpen. Ett klassmål!
– Jo, den satt bra där!

Vad tycker du om matchen?

– En bra insats av oss, Brynäs gjorde allt för att vinna men vi jobbade hårt från start och fick betalt för det, tycker 26-åringen.
– Jag tycker vi gör en bra match över sextio minuter även om de hade en bra period i andra.
Färjestad vann med 4-1 efter att Brynäs tagit ledningen i den andra perioden. Widerströms mål betydde 1-1 inför den tredje där Jacob Petersons 2-1-mål redan efter 33 sekunder satte tonen i slutperioden. Victor Ejdsell tryckte in 3-1 i powerplay och Jonathon Blum satte sista i tom kasse.

Widerströms mål var hans andra för säsongen, det första var också en riktig godbit. Ett direktskott klockrent upp i högerkrysset borta mot Rögle redan efter 13 sekunder, hans första i FBK-tröjan.
– Jo, jag minns det, säger han med myskänsla i rösten. Han är uppe i 11 poäng nu, 2 mål och 9 assist, vilket med råge är nytt personligt säsongsrekord under SHL-karriären.
– Jag får ju spela mer här och i varje match, då blir man bättre. Och jag gillar verkligen att spela med Carl och Bäck, vi funkar bra ihop.
Bara en grundseriematch återstår, sen är det dags för åttondelsfinal på måndag.
– Det är bara att köra på, vi spelar för att vinna och får vi allt att funka så kan vi slå alla lag!