Rydahl och Erixon "käkade puck"
Publicerad: 2019-11-28
Eftersnack
Två saker stack ut vid 4-2-segern mot Skellefteå, FBK´s effektivitet och en helt fantastisk offervilja i laget. Gustav Rydahl täckte fem(!) skott och Sebastian Erixon träffades illa av två slagskott när han slängde sig hänsynslöst för att stoppa pucken.
– Jättebra krigat av oss, väldigt uppoffrande spel av oss, vi har bra karaktär i laget, säger Rydahl.

Det var många FBK-spelare med blåmärken efter 4-2-segern hemma mot Skellefteå. De grönvita visade åter upp en otrolig offervilja när det gäller att stå ivägen för skotten från motståndarna. Hela 18 skott täcktes bort, flest av Gustav Rydahl (fem) och värst träffades Sebastian Erixon.
"Sebbe" satt i omklädningsrummet med ett rejält blåmärke i sidan efter ett hårt slagskott som träffade där han inte har något skydd.
– Känner mig mest som nån som sprungit in i en vägg med rasad sten, säger FBK-backen som är den som täcker flest skott i SHL, hela 33 skott på 20 matcher.
– Gör nog mest ont imorgon, när det stelnat till lite.
Andra skottet tog på underarmen och spräckte skinnet i armen, han fick sy nåt stygn.

Den som "käkade mest puck" i matchen var Gustav Rydahl. Hela fem skott blockerades och uppskattades varje gång högljutt av lagkamraterna på isen och i båset.
– Jättebra krigat av oss, väldigt uppoffrande spel av oss, vi har bra karaktär i laget, säger "Gurra" som är oöm och smärttålig som få andra spelare.
Det måste göra väldigt ont?
– Beror ju på vart den tar men tar den på fel ställe gör det jädrigt ont, ler han lite snett.
– Ibland är det en skön känsla också, det ger energi åt laget och alla vill täcka då.

Färjestad är det lag som täcker klart flest skott i SHL, 314 skott på 21 matcher. I snitt ungefär 15 skott per match.