Skadad trio på väg tillbaka
Publicerad: 2019-12-11
laget
Färjestad ser att ha ett helt skadefritt lag till matchen mot Leksand nästa vecka.

– Alla som varit borta under den senaste tiden är friskförklarade, säger naprapat Oskar Strandlund.

Sebastian Erixon, Daniel Viksten och Johan Ryno tränar fullt på is med resten av laget idag. Michael Lindqvist, som tvingades tacka nej till spel i Tre Kronor, är på bättringsvägen efter ett par dagar med feber.
– Det ser väldigt bra ut överlag i truppen. Att vi kan skriva att samtliga spelare är redo för spel i mitten av december är på sitt sätt lite unikt. Man vet ju hur det ha sett ut genom åren, att vid den här tiden kan det vara lite slitskador och andra blessyrer som håller folk ur spel. Men peppar peppar, idag är alla på banan, säger Strandlund.

En del i hela friskhetsbilden är att fysteam och medicinska teamet har bra koll på hur killarna i laget mår, hur deras kroppar mår och hur balansen i belastningen är.
– Vi känner att det är en grupp som i mångt och mycket driver sig själv. Det är många som går i bräschen när det kommer till fysträningen och det får alla andra att också ta ett stort individuellt ansvar, säger fystränare Jonas Asplund.

– När vi har en trupp som inte har speciellt mycket skador fördelas istiden mycket bättre och slitaget på killarna går ner. De skador som hållit Sebbe, Viksten och Ryno borta är ju av traumakaraktär, dvs att de har uppkommit från situationer på isen. Det handlar inte om förslitningsskador som man lätt kan dra på sig om kroppen är sliten, menar Asplund.

Att ha en frisk trupp gör också att de som behöver rehabträna får göra det tills de är rejält redo. Det stressas inte fram en comeback.
– Det är ju en viss skillnad att rehabträna tills du får näsan över vattenytan kontra att träna på tills du är frisk på riktigt. Då minimerar vi också risken för att slå upp, eller dra på sig en ny skada, säger Oskar Strandlund.

Men som det är i den här branschen, det här är läget för dagen och det kan alltid hända saker efter vägen.
– Så är det naturligtvis, men idag är vi glada att vi har tomt på sjuklistan, avslutar Strandlund.
{!A}