Makalös upphämtning gav en poäng
Publicerad: 2020-01-16
Matchreferat
Brynäs IF - Färjestad BK 4-3 (0-0, 3-0, 0-3, 0-0, 1-0). FBK hamnade i ett tungt 3-0-underläge efter två perioder men stod för en makalös upphämtning i den tredje. Gustav Rydahl och Sebastian Erixon såg till att det blev 3-2 men ett matchstraff på Michael Latta såg ut att sänka FBK. Med en man mindre(!) kunde ändå Jens Westin sätta 3-3-pucken. Brynäs vann till slut extrapoängen efter straffar.

Första perioden

Båda lagen inledde i ett högt tempo och Brynäs var lite mer offensivt utan att skapa de stora målchanserna. Pontus Widerström hade första chansen för FBK men pucken smet tätt utanför vänsterstolpen.
Färjestad fick chansen i numerärt överläge men hade svårt att hitta lägena mot stressande hemmaspelare.
Efter tretton minuter fick Brynäs chansen med en man mer men Markus Svensson i FBK-målet gjorde ett par fina parader, speciellt plockningen på Jacob Blomqvists returskott från nära håll.
Perioden slutade mållös, skotten var 6-7.

Andra perioden

FBK inldde aggressivt och checkade högt upp i banan vilket gav ett litet spelövertag. Men när FBK drog på sig en utvisning i sjunde minuten tippade initiativet över till Brynäs. Under spelet med en man mindre fick Brynäs en straff som Victor Söderström tog hand om men han lyckades inte lura rutinerade Svensson i FBK-kassen.
Men direkt efter tekningen kom ändå 1-0 då Jacob Blomqvist sköt från nära håll och pucken for en mellan benen på FBK-målvakten.
FBK skapade väldigt lite framåt och puckarna mot mål tog Samuel Ersson i hemmamålet hand om.
Det var Brynäs för hela slanten sista delen av perioden. Greg Scott träffade stolpen i ett nytt powerplay.
Efter 18:18 Nicklas Danielsson fick en puck i mitten framför mål och han tryckte upp 2-0-pucken i högerkrysset.
Med bara sju(!) sekunder kvar kom också 3-0 då Victor Söderström pricksköt in pucken vid vänsterstolpen.

Tredje perioden

FBK försökte jaga ett reduceringsmål men Brynäs hade bra kontroll fram tills en hemmautvisning efter 6:20. Ett jätteläge för FBK men det försvann när FBK själva drog på sig en tvåa.
Men i spel fem mot fem kom FBK starkt och Gustav Rydahl hade en puck i stolpen efter halva perioden. I sekvensen efter la Jonathon Blum in pucken mot mål och Rydahll styrde in 3-1-pucken mellan benen på Ersson.
Målet gav enorm energi och dryga minuten kom 3-2 efter att Sebastian Erixon fintat sig fram och lyft upp pucken i det bortre, vänstra krysset. Vilket solonummer!
Brynäs tog en timeout efter målet för att få lite ordning på det egna spelet.
FBK fortsatte att jaga men en tackling av Michael Latta på Niclas Andersén förstörde jakten då Latta fick ett matchstraff och Brynäs fick spela resten av matchen i spel fem mot fyra.
Men FBK spelade högt, plockade ut målvakten och Jens Westin kunde skicka in kvitteringspucken med 1:29 kvar bakom en skymd hemmamålvakt! Helt makalöst!

Förlängning

Brynäs fick spela fyra mot tre i dryga minuten utan att få in pucken. Sen hade båda lagen lägen att avgöra men målvakterna spikade igen.

Straffläggning

Hemmalaget gjorde processen kort, Samuel Ersson räddade straffarna från FBK´s Daniel Viksten och Per Åslund medan hemmaspelarna Anton Rödin och Victor Söderström satte sina. Extrapoängen till Brynäs.

Sett till matchen som helhet ska FBK vara enormt nöjda med en poäng. Kvitteringen med en man mindre på slutet var fullständigt osannolik, det ska inte gå men det gjorde det!