FBK vann efter straffar
Publicerad: 2018-11-13
Matchreferat
Rögle BK - Färjestad BK 2-3 (1-1, 1-0, 0-1, 0-0, 0-1). Rögle tog ledningen två gånger om men Joakim Nygård kvitterade till 1-1 och Tomi Sallinen till 2-2. I straffläggningen satte Daniel Viksten matchvinnande 3-2-pucken för FBK.

Första perioden

Matchen startade två timmar försenad pga av flygplanstrubbel för Färjestad. Om detta spelade in för FBK låter jag vara osagt men det var hemmalaget Rögle som dominerade stort från start.
Den efter skada comebackande målvakten Markus Svensson stod för några riktigt svettiga räddningar och höll FBK kvar i matchen. Efter 8:18 höll det inte längre när Daniel Zaar förde upp pucken på högersidan. I hög fart rundade han både back och målvakt och lade enkelt in 1-0 för Rögle.
Efter tolv minuter kom flera utvisningar i tät följd där FBK fick spela både tre mot fyra och fyra mot fem men nu höll man tätt. Karlstadslaget lyfte upp spelet i slutet av perioden och då kom kvitteringen. Sebastian Erixon kom på högerkanten och spelade in pucken mot den bortre stolpen. Där kom Joakim Nygård och styrde in pucken med skridskon i kamp med två hemmaspelare, 1-1 med 32 sekunder kvar.

Andra perioden

FBK visade direkt en bättre fart och attityd i spelet och fick sitt första powerplay i fjärde minuten. Men det var hemmalaget som hade bästa målchansen i den spelformen då Leon Bristedt fick ett friläge men sköt utanför. Efter nio minuter var skotten 2-9 i FBK-favör, då gjorde Rögle istället 2-1 genom Nils Höglander vars styrning ställde Svensson helt i FBK-kassen. FBK skapade flera halvchanser men Justin Pogge i hemmamålet höll tätt. Daniel Widing fick ett nytt friläge för hemmalaget i periodslutet men Svensson räddade.

Tredje perioden

FBK jagade kvittering men hade svårt att skapa vassa lägen första minuterna som var lite hafsiga. I sjätte minuten osade det dock hett då Linus Johansson och Joakim Nygård hade en dubbelchans men Pogge räddade.
Det var böljande spel och bitvis ganska många enkla misstag från båda lagen. FBK gick ner på spelare Med sju minuter kvar skruvade FBK upp trycket och pressade högt upp i banan och Rögle fick slå infrån sig. Satsningen lönade sig och med 3:20 kvar kunde Tomi Sallinen trycka in pucken i vänsterkrysset. Hans första mål i FBK-tröjan kunde knappast kommit lägligare!
Linus Sandin var ytterst nära att avgöra med 27 sekunder kvar men Svensson gjorde en fantastisk sidledsräddning i FBK-målet.

Förlängning

Rögle fick spela fyra mot tre efter en FBK-utvisning sent i tredje och tryckte på rejält men ett uppoffrande FBK redde ut det hela. Utvisade Nygård kom in och hade två jättelägen för FBK men nu var det Pogge som storspelade.

Straffläggning

Daniel Viksten och Jesper Olofsson satte sina straffar för FBK och när Rögle misslyckades med sina stod det klart att FBK tog med sig två poäng hem till Karlstad.

Sett över 65 minuters spel en bra utdelning för FBK i en typisk match efter ett landslagsuppehåll. Med en del enkla misstag, ojämt passningsspel och lite dålig tajming i positionerna som resultat.
Markus Svensson var helt lysande i sin comeback efter skadan, han stod för ett antal kvalificerade räddningar och var ytterst delaktig i de två poängen för FBK.