Färjestad vann i Jönköping - igen!
Publicerad: 2019-03-28
Matchreferat KV4
HV71 - Färjestad BK 1-3 (1-0, 0-2, 0-1). HV tog ledningen i en jämn första period men FBK vände i andra till 1-2 genom Linus Johansson och Jesse Virtanen. I tredje perioden försvarade sig FBK mycket bra och Gustav Rydahl avgjorde i öppen kasse på slutet. Markus Svensson var åter en jätte i målet och nu är det 2-2 i kvartsfinalserien.

Första perioden

Det var full fart, intensitet och fysiskt spel från båda lagen från första nedsläpp. Spelet böljade friskt och det var målchanser åt båda hållen. Joakim Nygård åkte sig fri i sjätte minuten men Jonas Gunnarsson var följsam i sidled i HV-målet, och HV-backen Markus Lauridsen träffade vänsterstolpen ett par minuter senare.
Nygård fick en ny chans halvfri och Carl Jakobsson ett liknande läge i trettonde minuten men HV-målvakten räddade dubbelt upp. FBK spelade väldigt bra så här långt och skotten var 4-9.
FBK hade pucken i mål men domaren blåste (felaktigt?) av spelet i tron om att pucken var blockerad. Istället fick HV´s Anton Bengtsson ett friläge i nästa byte och pucken satt i högerkrysset bakom en chanslös Markus Svensson i Färjestadsmålet.

Andra perioden

Matchbilden från första perioden höll i sig med böljande spel åt båda hållen. Carl Jakobsson hade ett stenhårt skott högst upp på vänsterstolpen efter sex minuter, pucken ville inte in för FBK!
HV fick ett powerplay som FBK jobbade bort på ett bra sätt innan kvitteringen äntligen kom i elfte minuten. Mikael Wikstrand sköt ett skott från blålinjen som räddades men en liggande Linus Johansson kunde vräka in returen.
Gustav Rydahl var nära att ge FBK ledningen minuterna senare men styrningen smet tätt utanför vänsterkrysset. Med två minuter kvar kom ändå ledningsmålet när Linus Johansson vann en tekning. Pucken hamnade hos Jesse Virtanen som fick på ett slagskott och pucken satt på plocksidan hos HV-målvakten. FBK hade vänt, 1-2!

Tredje perioden

Det var lite omvända roller då HV nu var tvungna att jaga. FBK kunde spela på ledning och gjorde det bra, man släppte inte till många målchanser och de chanser som dök upp tog Markus Svensson i FBK-kassen hand om.
Tiden tickade iväg för ett allt mer stressat HV och FBK fick sina kontringschanser för Oskar Steen och Michael Lindqvist.
HV plockade ut målvakten för att spela sex mot fem med 2:20 kvar men FBK försvarade sig otroligt bra och Gustav Rydahl slog in sista spiken i kistan med sitt 3-1-mål i slutsekunderna.

En ny, stark laginsats av FBK där man spelade med rätt attityd i sextio minuter och Markus Svensson stod åter för en kanoninsats mellan stolparna. FBK kvitterade därmed till 2-2 i kvartsfinalserien och nästa match spelas i Karlstad på lördag.