40 år sedan första guldet!
Publicerad: 2021-03-19
Jubileum
Idag är det på dagen 40 år sedan lagkapten Harald Lückner lyfte LeMat mot taket i Färjestads Ishall och det första guldet i klubbens historia var ett faktum. Vi minns tillbaka på en magisk kväll!

Färjestad BK slutade trea i Elitserien och i det följande slutspelet säkrades föreningens första SM-guld. Nio nya spelare, däribland nyinköpte målvakten Hannu Lassila (HV 71) och grumsaren Thomas Steen (Leksand) ersatte erfarenhet och rutin när spelare som Karl-Johan Sundqvist och skyttekungen Anders Steen försvann. Först när tre matcher återstod säkrade FBK playoffplatsen. Semifinalen gick till skiljematch sedan Skellefteå vunnit hemma med 6-2, varefter Färjestad BK kvitterade finalen genom att vinna 3-0 hemma.

I Scandinavium säkrade Färjestad BK finalplatsen efter övertygande 6-1. I finalen väntade AIK som också vann första finalmatchen på ”Hovet”. Men därefter vann Färjestad BK tre raka, 5-0, 5-3 och 5-1 i en kokande Färjestads Ishall. Jublet visste inga gränser när förbundets Arne Grunander på en av supportrar proppfull is överlämnade Le Mats pokal till lagkapten Harald Lückner.

En historisk afton i klubbens historia. Vi har tagit hjälp av en då ung guldhjälte att minnas tillbaka på händelserna som ledde fram till det historiska guldet. Håkan Loob, målskytt i den sista finalen, berättar om sina känslor han hade då och de han har idag.
Highlights och intervjuer från den där kvällen 1981, samt eftersnack med Håkan Loob finner du i videoklippet nedan!
{!A}

Även våra lokaltidningar uppmärksammar dagen!
{!B}
{!C}