FBK föll platt hemma mot Malmö
Publicerad: 2021-03-31
Matchreferat
Färjestad BK - Malmö Redhawks 1-2 (0-1, 0-1, 1-0). Ett energilöst FBK föll hemma mot Malmö i ganska dålig hockeymatch. Malmö gick upp till 0-2 i andra perioden och Olle Lycksell reducerade i powerplay i den tredje men FBK var aldrig riktigt nära att ta poäng.

Första perioden

Efter en ganska jämn inledning där FBK hade lite mer puck tog Malmö ledningen efter 6:11. FBK tappade pucken i egen zon, Pahtrik Westerholm gick mot mål och försökte lirka in pucken men Henrik Haukeland räddade. Men Emil Sylvegård gick in på mål och grävde in 0-1-pucken.
Hemmalaget fick ett numerärt överläge och Olle Lycksell var närmast men pucken tog i ribbans översida. FBK hade mer av spel och puck men skapade inte så många vassa lägen. Oskar Bäck fick fatt i en retur i artonde minuten men Oscar Alsenfelt räddade starkt i sidled.

Andra perioden

Inledningsvis häll mönstret från första perioden i sig, FBK hade lite mer spel och puck men skapade inga målchanser. En bit in i perioden var det bortalaget som tog hand om spel och chanser. Inte helt ologiskt kom 0-2 då Malmö kom tre spelare mot ensam hemmaback, Haukeland räddade första skottet men var chanslös när Matt Puempel svepte in returen.
Spelmässigt påminnde det mest om en träningsmatch, inga känslor och väldigt snällt på isen.

Tredje perioden

FBK höjde tempot ett litet snäpp men det räckte inte för att ta sig igenom Malmös försvarsmur. När man fick ett numerärt överläge kunde Olle Lycksell äntligen spräcka nollan med ett vinkelskott som Alsenfelt inte hann över på. Målet kom efter 9:10 och notabelt var ett det var periodens första skott på mål, båda lagen inräknade!
FBK försökte och försökte men Malmö var täta. Inte ens spel sex mot fem sista två minuterna hjälpte utan förlusten var ett faktum.

FBK har nu hängmatcherna borta mot Brynäs (tors 1 april) och Örebro (borta 3 april) kvar att spela. sen är det dags för åttondelsfinal där troligen Malmö väntar igen.