Damerna vände och vann
Publicerad: 2020-09-26
DamEttan
Damerna vann sin första bortaseger i DamEttan mot Västerås i en onödigt spännande match som slutade 5-7 (2-9, 2-3, 1-4) till Färjestad.

– Vi kan mycket bättre, sade Mimmi Gill som kvällen till ära fick möta sitt gamla lag.

Vad är första intrycket så här efter slutsignalen?

– Vi kommer in i matchen väldigt sent. I förstaperioden var vi inte alls här, vart vi var det vet jag faktiskt inte. Vi kommer inte in i matchen förrän i slutet av andra perioden. Vi gör absolut inte vår bästa match, men det blir stegvis bättre och bättre ju längre matchen går. Vi kan absolut mycket bättre än vad vi visar ikväll, och matchen blev alldeles för spännande, säger Mimmi Gill.

Hur kändes det att möta sitt gamla lag?

– Det är alltid kul att möta sitt gamla lag, och det blir alltid lite grinigt och gruffigt när vi möts, men det är bortglömt när matchen väl är slut.

Är det någon i laget som du vill berömma extra ikväll?

– Jag tycker Fia Larsson gör en bra insats, hon är alltid stabil och fortsätter alltid att kämpa. Jag är glad att ha henne med mig på isen.

Vad tar du med dig från dagens match?

– Skön vinst, det hade inte varit roligt att förlora ikväll och jag är glad att vi får med oss 3 poäng hem. Och det var skönt att få göra mål också! Det gjorde mig glad, avslutar Gill.

VÄSTERÅS IK - FÄRJESTAD BK

5-7 (2-9, 2-3, 1-4)

Mål, VIK: Hilda Ljungberg, Julia Saarenketo, Evelina Husar, Julia Sandh, Lovisa Kanto. FBK: Josefin Lindström, Julia Martinsson, Mimmi Gill, Julia Pettersson, Emma Thomann, Linn Fernström, Fia Larsson.
Skott på mål:  14-72  (6-20, 2-31, 6-21)
Utv, VIK: 10x2 FBK: 1x2.

Akademien Albin Tyllgren