FBK tappade sent i tredje
Publicerad: 2019-04-10
Eftersnack SF3
Färjestad BK - Djurgården Hockey 1-2 (0-0, 1-0, 0-2). Efter en mållös inledningsperiod gasade FBK på i den andra och tog ledningen genom Ilari Melart. Efter två sena DIF-mål kunde dock gästerna vända på matchen och vinna med 1-2.

Första perioden

Det höga tempot och virvlande spelet från de två första semifinalerna var som bortblåst och perioden genomfördes i makligt tempo, många felpassningar och sämre spel än vi blivit bortskämda med. Djurgården som var aggressivare i spelet utan puck och hemmalaget hade svårt att få igång sitt fartfyllda spel.
Skotten i perioden var 4-11 men de heta målchanserna var extremt lätträknade, Mattias Guter hade nog farligaste läget i slutet av perioden då han inte lyckades lyfta pucken över den liggande Markus Svenssons benskydd i liten vinkel.

Andra perioden

Om Djurgården var det bättre laget i första perioden så var det ombytta roller i den andra. Hemmalaget hade bättre fart i skridskoåkningen, passningarna och spelvändningarna. Man fick ett tidigt powerplay där Oskar Steen hade skotten men DIF-målvakten Adam Reideborn räddade. Joakim Nygård åkte igenom i femte minuten men lyckades inte trä in pucken.
DIF:s Nicklas Bergfors hade ett skott i slottet i åttonde minuten men Svensson var tät. Minuten senare kom första målet och det var efter fint hemmaspel. Efter ett längre anfall kunde Linus Johansson till höger om målburen spela rakt igenom över till vänstersidan där Ilari Melart fick öppet mål då Reideborn inte hann över. Riktigt snyggt!
FBK tryckte för för att öka på ledningen där Nygård och Marcus Nilsson hade bra lägen men Reideborn höll tätt. Mattis Guter hade gästernas bästa chans på slutet men FBK-målvakten räddade. Att FBK var det bättre laget i perioden underströks av skotten, 17-8 i hemmafavör.

Tredje perioden

Gästerna försökte gå på kvitteringsjakt men FBk försvarade sig väldigt effektivt. Hemmalaget anammade också devisen att anfall är bästa försvar och hade några tunga, långa anfall som höll på att resultera.
Först i tolfte minuten fick DIF sin första, riktiga målchans men Olle Alsings skott smet utanför målramen.
DIF ökade trycket och 1-1 kom med 3:43 kvar då Axel Jonsson-Fjällby fick pucken mitt framför mål och kunde pricksjuta in kvitteringen.
Med 2:29 kvar tog sig Michael Lindvist nästan igenom men hårt hållen bakifrån fick han inte iväg något bra avslut. Istället blev det en rörig situation framför FBK-målet och där kunde Dick Axelsson peta in 1-2-målet med 1:52 kvar. Hemmlaget var rejält upprörda då de tyckte att målvakten blivit pååkt och blivit av med klubban men domarna godkände målet.
FBK tog timeout och plockade ut målvakten för spel sex mot fem och hade ett par puckar som var nära men DIF redde ut det hela och vann matchen.
Nu leder stockholmarna matchserien med 2-1 och har hemmamatch på Hovet på fredag.