Nygårds form håller i sig
Publicerad: 2021-10-23
Eftersnack
Joakim Nygård och Daniel Viksten med Jacob de la Rose som center har klivit fram som Färjestads starkaste formation. Mot Timrå blev det två mål varav 3-1-målet var av den femstjärniga sorten efter fint klapp-klapp-spel mellan Daniel Vikste och Joakim Nygård.
– Det var nog bland de snyggaste spelmålen jag har varit inblandad i, kul att få göra såna mål ibland, ler Nygård.

Timrå ligger sist i tabellen men blev en tuff nöt för Färjestad, speciellt som Timrå tog ledningen i första perioden.
– Första perioden var väl inte riktigt som vi tänkt oss, vinner inte närkamperna och det var för böljande spel fram och tillbaka, säger Joakim Nygård.
– Sen gör vi en jättebra andraperiod och tar över spelet helt.
FBK höjde tempot i allt de gjorde, skapade chanser och var effektiva. Linus johansson kvitterade, Gustav Rydahl tryckte in 2-1 efter fin passning från "Lilliz" Nilsson och 3-1-målet var urläckert. Det var klapp-klapp-spel av gammalt ryskt märke då Daniel Viksten passade ut till Nygård till höger. Men istället för det förväntade avslutet passade Nygård direkt tillbaka till Viksten som fick öppet mål. Pucken gick som på ett snöre och är en given kandidat till årets mål. I tredje perioden gav Viksten tillbaka då han spelade fram till Nygårds 4-1 i tom kasse med knappt tre minuter kvar av matchen, trots att Nygård var hårt tagen.
– Ja, jag lyckades smeka in den, det var riktigt skönt, säger 28-åringen.

Du, Viksten och de la Rose har funnit varandra spelmässigt?

– Vi kompletterar varann på ett bra sätt, jag och Viksten vet hur vi vill spela, vet vem som går, vi gör det stabilt i försvarszon och bygger det bra framåt från egen zon, tycker Nygård.

Två speedkulor och en murbräcka?

– Det känns bra, vi hittar varann mer och mer, tre mål förra matchen och två idag, bra för självförtroendet.

Ni gör det grymt bra i hög fart?

– Ja, vi har pratat om att vi har bra fart på båda kanterna, vi vet att vi kan lägga pucken på yta eller för långt fram för vi vet att det kan bli farligt ändå.

Den formstarka kedjeformationen har gjort gjort 5 mål och 8 poäng ihop på de två senaste matcherna fördelat på Nygård(1+1), Viksten (3+1) och de la Rose (1+1).

Känns det som att laget är på rätt spår nu, bara två insläppta på de två senaste matcherna?

– Det käns som det, de två senaste matcherna har attityden och inställningen varit där, försvarsmässigt är vi starkare framför eget mål, en annan tydlighet i aggressiviteten i försvarsspelet, säger FBK-forwarden.
– Vi vågar stå upp med backarna och litar på att forwards kommer hem i mitten, vi kuggar i på ett bättre sätt. det bygger självförtroende.

Skönt med två raka hemmasegrar och lite arbetsro?

– Ja, det är klart. Tycker ändå att vi behållt lugnet ganska bra och hanterat det på ett bra sätt, men vi vet att vi har saker att jobba på.