FBK vann avgörande matchen - till semifinal!
Publicerad: 2019-04-03
Matchreferat KV7
Färjestad - HV71 3-2 (1-1, 2-1, 0-0). FBK stod för en stark insats och tog ledningen med 1-0, 2-1 och 3-2. Efter en uppoffrande insats kunde man stå emot i tredje perioden och avancemanget till semifinal mot Djurgården var klart!

Första perioden

Färjestad inledde bäst med flera byten i HV-zonen, Linus Johansson var närmast på en retur men pucken smet utanför. Mattias Tedenby hade ett liknande läge med samma reultat i anfallet efter.
I femte minuten fick FBK en kontring och kom två mot en. Michael Lindqist spelade över till Joakim Nygård och han sköt in pucken på klubbhnadssidan på HV-målvakten, 1-0 efter 4:47!
Spelet böljade ganska friskt efter målet med lite halvchanser åt båda hållen. Efter nio minuter kom kvitteringen då Simon Öneruds misslyckade skott hamnade hos Joakim Andersson på bortre stolpen och han gjorde inget misstag. FBK-målvakten Markus Svensson hade inte en chans i sidled
FBK fick periodens enda numerära överläge men kom inte till de riktigt vassa chanserna.
Tedenby fick ett friläge till skänks i periodslutet men Svensson gjorde en kanonräddning.

Andra perioden

Hemmalaget fick ett tidigt powerplay och målchanserna haglade men man hade inte rätta turen. Oskar Steen träffade vänsterstolpen och Johan Ryno högerstolpen men Jesse Virtanen sköt över i jätteläge i mitten.
Efter sju minuter fick HV sitt första powerplay men enda målchanserna hade FBK för Carl Jakobsson och Martin Johansson. När utvisade Michael Lindqvist kom in på isen igen fick han, efter taffligt HV-spel, friläge. "Linkan" Väntade ut Gunnarsson och tryckte upp pucken i nättaket. 2-1 efter 9:11!
FBK jagade nästa mål men HV visade effektivitet och när Simon Önerud fick friläge i trettonde minuten satt han pucken på FBK-målvaktens klubbsida och det var 2-2.
FBK fick ett nytt powerplay och då kom 3-2. Johan Ryno blev helt fri i mitten och han sprätte distinkt upp pucken i nättaket på Gunnarssons plockhandssida.

Tredje perioden

Hv satsade allt framåt i jakten på en kvittering men hade svårt att tränga igenom FBK-muren. Hemmalaget fick istället fina kontringslägen utan att lyckas sätta pucken. I nionde minuten var HV nära, Svensson halvräddade i FBK-kassen och Jesse Virtanen rensade. Gästerna slängde in både puck och spelare mot mål och i elfte minuten var det kalabalik framför FBK-målet men utan resultat.
HV drog på sig en onödig utvisning och FBK hade chansen att öka på ledningen men lyckades inte, tiden tickade iväg dock.
Med 2:20 kvar tog HV timeout och plockade ut målvakten för spel sex mot fem. Det blev oerhört spännande men FBK red ut stormen inför åtta tusen euforiska åskådare på läktarna.

En grymt stark laginsats av FBK, en rättvis seger och nu väntar Djurgården i semifinal!