Popovic: – En tuff dag på jobbet!
Publicerad: 2019-10-31
Eftersnack
Färjestad fick en mardrömsstart på matchen och fick hela tiden jaga. När man inte gör mål på sina chanser och inte utnyttjar powerplay, då blir det förlust.
– Örebro var bättre än oss, vi tappade puckar på fel ställen och hade slarviga uppspel, säger Peter Popovic.

Inför matchen borta mot Örebro var taktiken klar från start för Färjestad men det gick inte riktigt som man tänkt sig.
– Vi skulle vinna första tekningen, lägga ner pucken djupt och få fast dem i deras zon och jobba därifrån. Men det blev helt tvärtom, istället, suckar FBK-tränaren Peter Popovic.
Örebro´s Marcus Weinstock satte nämligen 1-0-pucken redan efter 31 sekunder. Färjestad hade gott om vassa målchanser i inledningsperioden men man lyckades inte överlista Domink Furch i Örebromålet.
I mellanperioden gick Örebro upp till 3-0.
– Uppförbacken blev rejäl där, säger "Poppe".
– Sen gjorde vi 3-1 (Victor Ejdsell) och fick lite ny energi.

Då kom istället 4-1 och det målet var riktigt tungt för FBK.
– Ja, vi har vänt många underlägen i den tredje perioden men det är stor skillnad på 3-1 och 4-1. Om man kan göra 3-2 så brukar motståndarna kunna darra till lite, men blir det 4-2 så är avståndet fortfarande långt, säger FBK-tränaren.
Örebro spelade av tredje perioden på ett bra sätt och det slutade 5-2 efter att Carl Jakobsson tröstmålat för FBK.
– En tuff dag på jobbet, konstaterar "Poppe".
– Örebro var bättre än oss, vi tappade puckar på fel ställen och hade slarviga uppspel. Vi fick aldrig någon egen rytm i vårt spel.
– Nu är det bara att ladda om och hitta ny energi till lördagen mot Djurgården. det är en match som kittlar lite extra, med lagens historia och vi kommer att vara revanschsugna efter kvällens förlust.

Mötet mot ärkerivalerna från Stockholm avslutar första delen av säsongen för nästa vecka väntar ett landslagsuppehåll.
– Uppehållet kommer nog ganska lägligt för oss, säger FBK-tränaren.

Trots förlusten mot Örebro är nog Färjestad inte alltför missnöjda med säsongen hittills, man är femma i tabellen och det är bara fyra poäng upp till ettan. En trepoängare mot Djurgården skulle innebära en skön ingång i uppehållet.