Axel Ottossons händelserika match
Publicerad: 2019-02-02
Eftersnack
Axel Ottosson har gått från klarhet till klarhet och har växt in ordentligt i FBK-tröjan. Mot Mora hände kanske lite för mycket med dubbla smällar, den sista var en crosschecking i huvudet.
– Klubban tog på hakan, tur den inte tog några centimeter upp, då hade nog tänderna åkt, säger han.

Det hände mycket kring Axel Ottosson i matchen mot Mora.
– Ja, precis, det var mycket situationer och lite smågrinigt men jag gillar det, det är så det ska vara, säger han.
I början av andra perioden kom man två mot en och Ottosson la en perfekt flippassning till Alexander Reichenberg som klippte till direkt och det var 1-0. En ren kopia av kedjekamraten Christopher Bengtssons passning till Reichenbergs 5-0-mål mot Örebro i torsdags.
– Vi har bra fart under rören och då öppnar sig chanserna, säger Axel.

I tredje perioden var han inblandad i två mindre lustiga incidenter. Först blev han knätacklad av Niki Petti och smällen tog på låret.
– Den kändes, en klassisk lårkaka, man blir lite stel i några dagar men det går över, säger han.
Samma personer var kort efter inblandade i en fulare smäll då Petti odisciplinerat crosscheckade högt upp på Ottosson.
– Klubban tog på hakan, tur den inte tog några centimeter upp, då hade nog tänderna åkt.
Petti åkte på ett matchstraff och då gjorde FBK 2-1 genom Michael Lindqvist. Mora kvitterade men Lindqvist förvaltade en straff till 3-2 som blev slutresultatet.

Det har funkat bra med dig, Reichenberg och Bengtsson.
– Vi hade en tung start borta mot Djurgården i vår första match tillsammans men knöt näven och har kommit tillbaks nu sista två matcherna med bra passningsspel, tycker 22-åringen.
Ni gör ett minst sagt fullgott jobb trots att ni kallas fjärdelina?
– Det är så det ska vara i ett bra lag, bredden, alla linor gör det bra. Det är viktigt att man köper sin roll och gör den fullt ut.
Det är kul att spela hockey nu?
– Absolut, det är jättekul att spela nu, roligt när det går så bra för laget och vi är med att slåss däruppe, ler han.
Nu väntar ett landslagsuppehåll.
– Vi ska träna på hårt och få några lediga dagar, bra att man får köra ur kroppen rejält och sen återhämta sig lite, mycket matcher sista två veckorna, säger Axel.
– Men vi ska vara redo när pucken släpps igen!

Nästa match spelas den 12 februari då Malmö väntar på bortaplan.