Göranssons första mål i FBK-tröjan
Publicerad: 2021-09-18
Eftersnack
Mattias Göransson, nyförvärvet från Leksand, gjorde sin klart bästa match i FBK-tröjan borta mot Malmö. Han passade också på att göra första målet i den grön/vita tröjan.
– Jättekul! Skönt att se den gå in, säger FBK-backen.

Nät Färjestad mötte Malmö på bortais förutspåddes tät och tuff hockey. Men det blev öppna spjäll och rena målkalaset där FBK tog ledningen med 1-0, 2-1 och slutligen 3-2 före första pausen.
– Inte nån superperiod i den första från vår sida men skönt att vi kommer ifrån den med ledning, tycker Mattias Göransson som själv gjorde 3-2-målet från blålinjen.
Ett skott som slank in vid högerstolpen efter att Linus Johansson skymt målvakten.

Kul att sätta första målet i FBK-tröjan?

– Jättekul! "Åsa" (Per Åslund) passade till Jesse (Virtanen) som passade till mig och jag la in den mot mål som vi pratat om, skönt att se den gå in.
Pucken gick in vid högerstolpen bakom en helt skymd Malmåmålvakt.

Hur viktigt var det med 2-1 33 sekunder efter deras 1-1 och ditt 3-2 bara 21 sekunder efter deras 2-2?

– Såklart jätteviktigt, alltid viktigt att göra ett bra byte direkt efter mål vare sig det är framåt eller mot oss. Bra respons av laget och bra skymningar framför mål. Vi pratade inför matchen att det skulle bli viktigt idag framför båda målen.

– Vi jobbar oss in i matchen i andra perioden med lite stabilare spel, vi kuggar i varann lite mer.
FBK gjorde periodens enda mål genom Joakim Nygård. Med 4-2-ledning försökte FBK spela på sin ledning och Malmö fick ha lite mer puckinnehav.
– Klart att det blir lite forcering av dem i tredje men tycker inte att vi stressar upp oss utan spelar hela vägen, säger FBK-backen.
Det blev onödigt spännande på slutet när Malmö gjorde 3-4 då Joakim Nygård i friläge prickat vänsterstolpen i föregående FBK-anfall.
– Sånt som händer, det är hockey, ler 26-åringen som värvades från Leksand i våras.
Gustav Rydahl spikade slutligen till 5-3 med sitt mål i tom kasse i slutsekunderna.

Färjestad visade bitvis upp en fartfylld och fantasifull offensiv och skapade massor av målchanser.
– Vi vet ju vilket skickligt lag vi har så det gäller att sätta defensiven, då kommer offensiven från det, säger FBK-backen.

Hur är det att spela med Jesse Virtanen.

– Jättekul, han är en av de bästa backarna i ligan så jag kunde nog inte fått mycket bättre start, säger han. Göransson har också fått stort förtroende från tränarna, mot Malmö blev det 19:32 i istid.
– Lättare att komma in i matcherna när man får spela mycket.

Om jag säger att det här var din bästa match hittills i FBK-tröjan?

– Jo, det håller jag med om, det har tagit lite tid att komma in i allt, säger Mattias.<br< – Jag är lite trögstartad på säsongen men idag stämde det bra.

En bra säsongsstart med 5 av 6 möjliga poäng på bortais?

– Ja, verkligen, det hade vi tagit alla dar i veckan om nån frågat före. Viktigt att få en bra start på säsongen.

Hur ser du på att spela 4 raka bortamatcher med nästan en vecka emellan varje match?

– När väl säsongen har börjat vill man ju bara spela matcher men jag tror att vi kommer att ha nytta av det i längden. Som det blev med restriktioner och så så är jag bara positiv till att få mer hemmamatcher med mycket publik.