Dominik Furch börjar bli varm i kläderna
Publicerad: 2021-10-23
Eftersnack
FBK-målvakten Dominik Furch kom till börjar bli den svårforcerade vägg som både klubb och supportrar hoppades på. Totalt bara två insläppta mål på de två senaste matcherna, 3-1 i torsdags mot Örebro och 4-1 idag mot Timrå.
– Toppen, alltid skönt att vinna på hemmaplan, säger Furch.

Färjestad och målvakten Dominik Furch fick en utmanande första period mot Timrå som, efter att FBK dominerat de första fem minuterna, tog över både spel- och chansmässigt.
– De hade några chanser men hjälpte mig att komma in i matchen så det vara bara bra för mig, säger Furch.
– Jag tycker ändå att vi spelade ganska bra även om de tog ledningen, det var en oturlig studs i sargen bakom mål.
Färjestad vände 0-1 till 3-1 efter en vass andraperiod. Sen försökte Timrå jaga ikapp i tredje och hade sina lägen men Furch gjorde flera riktigt fina räddningar.
– Ja, de hade några bra chanser och skott men skönt att jag inte släppte in nån mer puck, säger han.
– Jag måste säga att killarna framför mig har spelat bra i försvarszonen också.

Det tar ett tag att lära sig hur laget spelar.

– Ja, givetvis men jag tror att samspelet kommer att bli bättre och bättre framöver.
Det här var tjeckens 6:e match och han kommer in i det mer och mer.

Brukar du skrika mycket åt dina utespelare?

– Ja, jag försöker att hjälpa dem om jag ser nåt som de inte ser, jag tror att en målvakt måste göra det, tycker han.
– Jag är en ganska tyst kille i omklädningsrummet men när jag kommer ut på isen så hörs jag.

Skön känsla efter två raka hemmasegrar

– Toppen, alltid skönt att vinna på hemmaplan!

Furch trivs med laget och karlstad men han saknar sin familj.
– Ja, jag har min fru och två pojkar, 3 år och 8 månader gamla, de kommer hit under novemberuppehållet, säger 31-åringen.
– Det har varit en lång tid utan familjen, klart att jag saknar dem!

Notabelt:
På de två senaste matcherna mot Örebro och Timrå har Furch räddat 39 av 41 skott. Det ger en räddningsprocent på hela 95,12 %.