Oskar Steen matchhjälte i maratonmatchen
Publicerad: 2019-03-30
Eftersnack KV5
När man avgör den näst längsta matchen i svensk slutspelshistoria, ja då är man matchhjälte på riktigt.
– Försökte skjuta i vänster kryss och den satt bra, ler Oskar.

Första slutspelsmålet kunde knappast ha kommit lägligare för en av Färjestads stora pådrivare denna säsongen, Oskar Steen.
– Kändes som att det var på tiden, skönt att hjälpa laget, säger han.
Det dröjde alltså 117 minuter och 1 sekund innan FBK kunde avgöra, den näst längsta slutspelsmatchen genom tiderna. Och det blev ett HV-misstag från backen Mikko Lehtonen, som vallade pucken längs sargen, som avgjorde.
– Ja, jag såg att (Sebastian) Wennsträm hamnade lite fel på den pucken så jag kunde ta den och åka in, fick ett bra läge i slottet. Försökte skjuta i vänster kryss och den satt bra, ler Oskar.
Visste du vart du skulle skjuta?
– Vi kollar alltid lite video vart vi ska skjuta på deras målvakter men jag gick mest på min egen magkänsla.
Din egen känsla efter målet?
– Tror inte att jag fattade först att jag gjort mål, det var först när alla kom emot mig som jag fattade, säger 21-åringen.
– Det största målet jag gjort, kommer alltid bära det med mig!

Alla trodde att Jens Westin avgjort redan i den första förlängningsperiode men det dömdes bort.
– Vi jublade såklart och trodde att vi avgjort men såg sen på repriserna att han var lite väl långt in i målgården, säger Oskar om att HV-målvakten blivit pååkt av FBK-spelare.
Det var den andra, tunga smällen i matchen för FBK, först kvitteringen med tjugo sekunder kvar av ordinarie tid och sen ett bortdömt segermål i första förlängningsperioden. Det kunde ha sänkt vilket lag som helst.
– Vi är ett starkt lag och vi tror på det vi gör, vi har moralen och en styrka laget att vi inte ger upp, vi fortsätter att köra på, vi har ett bra och brett lag, säger FBK-centern.
Vad sa ni i pauserna efter fjärde, femte perioderna?
– Det var inte så mycket snack, faktiskt, utan vi skulle fortsätta att spela som vi alltid gör.
Var du inte trött?
– Lite stum men försökte köra korta byten och kände mig ganska fräsch ändå, säger han.

Nu har ni matchboll på måndag i Jönköping?
– Det känns väldigt bra att åka ner dit, vi har vunnit två matcher därnere och har ett bra självförtroende, säger han.
– Vi ska åka ner och avgöra på måndag!