FBK vände och vann - igen!
Publicerad: 2018-12-26
Matchreferat
Färjestad BK - Växjö Lakers 3-2 (0-1, 1-1, 2-0). Färjestad hamnade i 0-1 och 1-2-underlägen men vände och vann i tredje efter en mycket underhållande match. Martin Johansson segerskytt när FBK gick upp i serieledning.

Första perioden

Färjestad kom ut riktigt bra men det ändrade sig när Växjö tog ledningen efter tre minuter. Brendan Shinnimin körde runt köksvägen och fick in pucken bakom Markus Svensson i FBK-målet.
Hemmalaget skapade några halvchanser men det var tunga Växjö som tog över och styrde både spel och chansmässigt. Oliver Bohm hade ett stolpskott och Tuomas Kiiskinen hade två öppna lägen som Svensson räddade. FBK´s bästa läge fick Ilari Melart som i öppet läge sköt över. 0-1 i paus efter 1-12(!) i skott på mål, FBK sköt mest utanför.

Andra perioden

FBK käkade tydligen taggtråd i pausen för scenförändringen var enorm. Hemmalaget hade fart på både skridskor och puck och dominerade spelmässigt. Linus Johansson hade stt skott i ribban redan efter dryga minuten och FBK skapade chans på chans. Viktor Fasth fick jobba stenhårt i Växjömålet och han gjorde det bra, skotten var 11-2 efter åtta minuter.
Till slut kom kvitteringen efter en rörig situation framför målet där pucken for upp i luften och Joakim Nygård var snabbast när den trillade ner och han bokstavligen krigade in 1-1-pucken.
Glädjen blev kortvarig då Liam Reddox, efter ett mindre lyckat FBK-byte, kom fri på vänsterkanten. Reddox fick iväg en riktig slagskottskanon som satt stenhårt i det bortre krysset, 1-2!
FBK fick chanse i två numerära överlägen och hade kvitteringschanser men det var 1-2 i paus efter 19-7 i skott.

Tredje perioden

FBK fick nytt powerplay men åter utan resultat. Istället fick Växjö spela med två man mer i 14 sekunder och sen med en man mer 1:46 men FBK kämpade hårt och höll rent. FBK återupptog kvitteringsjakten under en avvaktande Växjöutvisning hände i princip allt. Linus Johansson höll på att spela pucken in i det övergivna FBK-målet innan spelet vände och Robin Press träffade ribbans underkant. Pucken kom ut till Johan Ryno som också prickade ribban men efter videorepris konstaterades det att det var innerribban och det var 2-2 med drygt tio minuter kvar.
Hytt powerplay för hemmalaget och efter bra spel kunde Martin Johansson panga in 3-2-pucken med ett direktskott coh jublet visste inga gränser inför en fullsatt Löfbergs Arena (8.250 åskådare).
Nu var det ombytta roller och Växjö jagade och man plockade ut målvakten med 2:11 kvar. Gästerna satte en otrolig press och hade pucken farligt nära mållinjen ett par gånger men ett vilt kämpande FBK redde ut det hela och vann.

En oerhört stark vändning av FBK mot ett mycket bra Växjö i en mycket spännande match.
Vi säger: Tack för underhållningen!