Pennerborn: – Helt ok match, totalt sett!
Publicerad: 2021-04-03
Eftersnack
Färjestad avslutade grundserien med en seger borta mot Örebro med 3-2 i en match som inte gällde något för FBK.
– Speciel match, det var väl inget av lagen som var beredda att offra hörntänderna direkt, säger Johan Pennerborn.

När Färjestad åkte till Örebro för att spela sista matchen i grundserien så var det med lite speciella förutsättningar. FBK hade inget att spela för i tabellen medans Örebro vid seger kunde klättra ett snäpp och nå femteplatsen.
Även om det inte var någon slutspelshetta i närkamperna bjöds det ändå på en hyggligt underhållande match och det var FBK som var effektivast.
– Ja, 2-0 efter två perioder och båda målen i powerplay var ok från vår sida, säger FBK-tränaren.
Och när Michael Lindqvist satte 3-0 tidigt i den tredje perioden trodde vi att det var avgjort. Örebro ville annorlunda och reducerade dubbelt upp till 2-3 med 6:25 kvar och bjöd på lite spänning.
– Vi sorterade lite fel i Örebros omställningar några gånger, jag skulle nog villa ha tillbaka det ena målet, säger Pennerborn.
– Men en helt ok match, totalt sett.

Färjestad hade ändå en hel del positivt att ta med sig från matchen. Defensiven har sakta men säkert blivit bättre över lång tid.
– Det hade vi som mål idag och 2-0-ledning efter två perioder var ett bevis på det.
Två mål i powerplay och inget insläppt i boxplay är också ett bra kvitto inför åttindelsfinalerna. Nu har FBK gjort 8 PP-mål på de 7 senaste matcherna, en remarkabel förbättring sett till början på 2021.
Målvakten Henrik Haukeland stod för en stark insats mot Örebro med några räddningar i toppklass, inte minst när han kom tillbaka i sidled då Örebro´s Joakim Andersson hade öppet mål.
– Ja, Haukeland var riktigt bra idag, berömmer FBK-tränaren.

Oskar Bäck lämnade matchen tidigt.

– Ja, men det var mest en säkerhetsåtgärd, det är nog inga problem inför måndagen, tror Pennerborn.
18-åringarna Joel Nyström, back, och Alfred Bergman, forward, visade att de vill vara med på högsta nivå.
– Joel var nog en av de bättre på banan idag, tycker Pennerborn.
– Alfred har inte varit på is på en vecka, tror jag, och var bara med som extra. Men när Bäck klev av gick han in och spelade, han gjorde det bra.

Nu väntar Malmö borta i åttondelen på måndag.

– Ja, vi bussar ner redan imorgon, avslutar Pennerborn.

Notabelt i övrigt:

– Daniel Viksten satte sitt 25:e mål för säsongen och vinner därmed SHL´s skytteliga ihop med Rögles Simon Ryfors.
– Viksten blev även trea totalt i poängligan med 48 poäng (25+23).
– Jesse Virtanen vann backarnas poängliga på 38 poäng (9+29).