"Linkans" mål tog matchen till förlängning
Publicerad: 2022-05-03
Eftersnack
Färjestad hamnade i 0-3 och 2-4-underläge borta mot Luleå i finalmatch tre men efter Michael Lindqvists kvittering till 4-4 med fyra minuter kvar tog matchen till förlängning.
– Det var ett viktigt mål men det hade varit skönare om vi vunnit matchen, säger "Linkan" besviket.

För andra finalmatchen i rad inledde Färjestad inte som man ville utan det var Luleå för hela slanten.
– Inte nöjda med starten, givetvis, suckar Michael Lindqvist som fick se Luleå gå upp till en 3-0-ledning.
– Några mål där pucken hoppar och far framför målvakten, det kanske vi kunde ha gjort ett bättre jobb och tagit bort puck och spelare. Men de var lite hetare än oss.

Vad sa ni i pausen?

– Att det inte var tillräckligt bra. Att vi var tvungna att ta tag i det och det tycker jag att vi fick bra respons på.

Färjestad stod för en bra andra period och det var 2-3 inför den trejde.
– Vi visar prov på bra moral, det tar vi med oss, säger FBK-forwarden.

Luleå gjorde 2-4 tidigt i tredje, ett riktigt tungt mål.

– Ja, verkligen, det är lätt att tycka att det är ett jobbigt läge men jag tycker att vi tar oss samman på ett bra sätt och tar det till sudden.
Adam Ginning noterades som målskytt när luleåbacken Erik Gustafsson kanade in i mål med pcuekn efter Ginnings skott. FBK fick ett powperlay med sex minuter kvar och då slog Michael Lindqvist till med ett patenterat direktskott från vänster tekningscirkel.

Hur många såna mål har du gjort i din karriär?

– Många, men det var väl ett tag sen jag fick stå där och skjuta. Det var ett viktigt mål men det hade varit skönare om vi vunnit matchen, säger han om 4-4-målet som tog matchen till suddenförlängning. Där hade 27-åringen ett jätteläge att avgöra men Luleåmålvaketen räddade med nöd och näppe.

Hur nära var det?

– Jättenära, han hade bara tur, tycker jag, bra spel av "Lilliz" (Marcus Nilsson) det känns som att jag skjuter rätt i plocken, hade jag fått upp pucken lite till så här det mål.

Känslan när Luleå avgjorde istället?

– Tufft, såklart men samtidigt vet vi att det är ny match om två dar igen och det är bara att göra kroppen redo. Det gäller att ha kort minne.

Vad tar ni mer er från kvällens match?

– Att vi är starka och kan vända på matcher, bra moral att ligga under med 0-3 och en kalldusch i tredje till 2-4 men ändå ta det till sudden.

Vad måste ni göra bättre på torsdag?

– Starten! Att vi är med från start, spela bra de första tio minuterna och sen spela som vi gjort alla andra matcher så ska vi vinna!