Per Åslund hetast i SHL
Publicerad: 2020-02-01
Eftersnack
Färjestads trotjänare Per Åslund gör sin 13:e säsong i klubben och han är bättre än någonsin. Senaste veckan har han varit bäst i hela SHL med sina 7 poäng (2 +5) på de senaste tre matcherna.
– Kul att producera framåt, säger "Åsa".

Det var intensivt och mycket kamp när Färjestad mötte Örebro, som vanligt.
– Två topplag som möts, de tog tag i matchen i början men över sextio minuter var vi bättre, tycker Per Åslund.
Lagen hade varsin halva, Örebro inledde bäst men FBK tog över mitt i matchen och sen var det inget snack.
– Vi fick många, långa anfall på dem i andra, då såg de lite trötta ut, säger han.

Formationen med Åslund, Linus Johansson och Victor Ejdsell har gjort succé från början i höstas. Mot Örebro spenderade man mycket tid i anfallszonen och malde ner motståndarna i byte efter byte.
– Det känns som att vi fått många bra anfall, Linus driver på och Ejdsell är stor och stark med ett bra skott som vi såg idag, säger 33-åringen.
– Vi har spelat bra en längre tid, det funkar bra.
Åslund styrde själv in 1-0-målet i powerplay, skymde målvakten på Ejdsells 2-1-mål och spelade fram Gustav Rydahl till 3-1 i tom kasse. Ett mål, ett pass och en skymning, är det ett Åslund-hattrick?
– Ja, det gör jag gärna om, kul att producera framåt, ler han.

Viktigt förstås att slå Örebro efter två tidigare förluster denna säsong?
– Klart det är, det är riktigt gött!

Segrar torsdag och lördag mot Leksand och Örebro, har det vänt nu efter de fem förlusterna?
– Ja, det hoppas jag, vi hade mycket att rätta till efter förlusterna, krigarinsatserna har varit mycket bättre de senaste två matcherna.
Grym inramning med ett fullsatt Löfbergs Arena?
– Är ju de här matcherna man ser fram emot, lördag och hemma mot Örebro, det är klockrent, säger "Åsa".

Åslunds kontrakt går ut efter den här säsongen och det är ingen hemlighet att FBK prioriterar en förlängning av kontraktet. Du är hetast i SHL med 7 poäng (2 mål + 5 assist) på senaste tre matcherna, det ger en bra förhandlingssits?
– Hoppas det, vi får se, inte så mycket mer att säga just nu, ler han lite lurigt.

Per Åslund klev med dagens mål och passningspoäng upp på fjärdeplatsen i hela SHL´s poängliga med 32 poäng (13+19) och är på god väg att slå sitt säsongsbästa på 39 poäng från säsongen 2012/13.