Färjestad föll knappt i tungviktsmötet
Publicerad: 2020-01-18
Matchreferat
Frölunda HC - Färjestad BK 3-2 (2-0, 0-2, 1-0). Frölunda ägde första perioden och gjorde 2-0. Färjestad ägde den andra och kvitterade till 2-2 efter mål av Linus Johansson och Daniel Viksten. Sista perioden blev en lång kamp, Ryan Lasch avgjorde i en match som kunde slutat hur som helst.

Första perioden

Frölunda kom som väntat ut stenhårt när Färjestad står på andra sidan. Men det var FBK-backen Albert Johhansson som hade första målchansen där pucken styrdes i stolpen av Johan Mattsson i hemmakassen.
FBK drabbades snart av utvisningar och Ryan Lasch trodde att han gjort 1-0 men efter lång domarkoll dömdes det bort då Rhett Rakhshani stod i målgården bakom FBK-målvakten Arvid Holm.
Hemmalaget fick chansen i spel fem mot tre och Lasch la in 1-0-pucken i tomt mål efter kalabalik framför FBK-målet. Men det dömdes på nytt bort då en liggande Joel Lundqvist handpassat ut pucken till Lasch.

FBK lyfte upp spelet och Gustav Rydahl hade ett jätteläge framför målet men Mattsson räddade. FBK fick nästa powerplay och då kom 1-0 - för Frölunda. Johan Sundström fick friläge från egen blålinje och avslutet var kliniskt, klockrent upp i högerkrysset.
I sextonde minuten kom 2-0 och det var turligt då Sebastian Stålberg styrde upp pucken bakom målet i ryggen på Holm och den rullade in i mål.
Frölunda var nära att göra fler mål efter ett fyra mot två-läge och ett powerplay. Hela 19-4 i skott, FBK kunde vara nöjda med "bara" ett tvåmålsunderläge.

Andra perioden

FBK fick en drömstart då Linus Johansson bröt en passning på blålinjen, åkte in mot målet och sköt ett skott där pucken smet över benskyddet på vänstersida. Gôbbhörnet, som vi säger i Karlstad.
Bortalaget hade betydligt bättre tryck i sitt spel men aggressivare checking högt upp, fler vunna närkanmper och en tuffare inställning i alla situationer.
I sjunde minuten fick FBK powerplay och 17 sekunder senare var det 2-2. Daniel Viksten fick pucken efter en skridskostuds och hans backhandsskott gick in.
Ännu mer energi åt Färjestad som tryckte på för ett ledningsmål, man hade ett blytungt, långt anfall i mitten av perioden men slutkörda hemmaspelare klarade av situation.

Andra halvan av perioden var riktigt svängig med chanser åt båda hållen men det var 2-2 efter fyrtio spelade minuter. Skotten 7-16 underströk att FBK gjort en stark period.

Tredje perioden

Om Frölunda ägde första perioden och Färjestad var det bättre laget i den andra så var den tredje full av kamp över hela isen.
Det var få målchanser men Mats Rosseli-Olsen var nära då pucken tog i högerstolpen efter åtta minuter. I tionde minuten hade FBK-junioren Oscar Lawner jätteläge i mitten men Mattsson räddade starkt.
I trettonde minuten fick Simon Hjalmarsson ett nytt friläge men Holm knep ihop benskydden och räddade.
Efter 14:33 kom 3-2 för hemmalaget då Ryan Lasch, bakom mål, fräckt pricksköt in pucken via axeln på Holm i FBK-kassen.
Ett tungt mål för FBK som åter tvingades att jaga men hemmalaget stängde ytorna effektivt. Holm lämnade målet med två minuter kvar för spel sex mot fem men man fick ingen riktigt bra kvitteringschans.

En tuff och jämn match sett över sextio minuter som kunde slutat hur som helst. Efter en svag förstaperiod reste sig FBK på ett imponerande sätt och gjorde match av det hela ända till slutsekunden.